I går fredag anlände min son och jag till Paris. Vi är här för att fira hans födelsedag. Jag fick för en tid sedan en gåvobox med två övernattningar på hotell i Paris för två personer och efter sondering i familjen fann vi att den användes bäst av sonen och mig.
På fredagen kollade vi mest in omgivningarna i Clichy där vårt hotell, Hotel Recidence Europe, ligger på Boulevard de General Leclerc. Efter en bit mat på en sushirestaurang återvände vi till hotellet och tog en simtur i hotellets simbassäng.
Imorgon ska jag visa min son Paris och han är så förväntansfull och exalterad.
Lördag.
Vi vaknade tidigt och efter frukost begav vi oss till metro station Invalid. Därifrån gick vi sedan till Eiffeltornet, dit vi anlände klockan 9. Vi fick vänta till 9.30 då det öppnande. Det var en ganska kylslagen morgon så vi var något frusna när vi äntligen kunde börja ta oss upp i ena benet i Eiffeltornet.
Viktor var själaglad över besöket, men allt har en ände utom korven som har två, så efter mer än två timmar var det dags att bryta upp.
Vi gick för att äta lunch på Brasserie de la Tour Eiffel.
Solen började nu titta fram och det var riktigt skönt ute när vi promenerade till triumfbågen.
Viktor var förtjusande och på gott humör hela tiden. Vi gick till metrostation George V på Champs-Élysées och åkte till metrostation Hotel de Ville där vi promenerade till Notre-Dame.
Sedan övertalade jag min son att vi skulle promenera till Shakespear & Co.
Nu var det dags att pausa och fira Viktor lite. Vi stannade till på ett trevligt ställe där vi åt Crepes med nutella.
Promenerade sedan vidare över Pont Neuf till Louvren. Väl där blev Viktor stormförtjust i att få se Mona Lisa.
Sedan beundransvärt nog både ville och klarade Viktor att fortsätta gå hela vägen till Sacré-Coeur.
Nu hade det hunnit bli kväll och vi började bli riktigt hungriga.
Vi stannade för att äta nedanför Sacré- Coeur på en trevlig och trivsam restaurang.
Viktor har varit fantastisk duktig hela dagen. Han har gått och gått hela denna långa dag. utan den minsta ansats till att klaga. Inte har han heller varit det minsta trött eller irriterad.
Efter middagen åkte vi till hotellet. Imorgon åker vi tyvärr redan hem igen.
En Epikuré ger sin syn på livets goda. Här kommer att bjudas på lästa böcker och avlyssnade skivor. Resor och insuttna barstolar. Öl, vin och mat.
lördag 27 oktober 2012
torsdag 6 september 2012
Bokbranschen
Om samgåendet mellan Akademibokhandeln och Bokia.
http://www.handelsnytt.se/ge-oss-anstallda-mer-makt-i-bokhandeln
http://www.handelsnytt.se/ge-oss-anstallda-mer-makt-i-bokhandeln
söndag 19 augusti 2012
BMF
Idag har jag tillsammns med svenska och danska bokhandelsmedhjälpare vandrat under ledning av guiden Chritian Kronman på Assistens Kirgegården.
onsdag 9 maj 2012
Paul Simon får Polarpriset.
Igår tillkännagavs polarpriset. En av populärmusikens allra största låtskrivare och sångare Paul Simon fick det. Ett på alla sätt utmärkt val.
Tänker därför delge er en historia. Först av allt för att det ska bli begripligt. Enligt flera kamrater så var jag lite lik Paul Simon under en period.
Befann mig i Cannes under filmfestivalen 1989. Vandrade planlöst omkring på några små gator när en limousin glider förbi mig. Bilen stannar och när jag är jämsides med den, så glider en av de tonade rutorna i baksätet ner. Jag böjer mig ner för att se vem det är. Där sitter en allt annat än nykter Bob Geldof och vinkar att jag ska kliva in." Paul!" Eftersom jag antagligen ser ut som ett levande frågetecken tar det inte lång stund innan limousinen drar iväg i full fart och Bob inser sitt misstag.
Här en länk för den som vill höra ett riktigt popgeni PAUL SIMON ESSENTIAL SONG WRITER
Tänker därför delge er en historia. Först av allt för att det ska bli begripligt. Enligt flera kamrater så var jag lite lik Paul Simon under en period.
Befann mig i Cannes under filmfestivalen 1989. Vandrade planlöst omkring på några små gator när en limousin glider förbi mig. Bilen stannar och när jag är jämsides med den, så glider en av de tonade rutorna i baksätet ner. Jag böjer mig ner för att se vem det är. Där sitter en allt annat än nykter Bob Geldof och vinkar att jag ska kliva in." Paul!" Eftersom jag antagligen ser ut som ett levande frågetecken tar det inte lång stund innan limousinen drar iväg i full fart och Bob inser sitt misstag.
Här en länk för den som vill höra ett riktigt popgeni PAUL SIMON ESSENTIAL SONG WRITER
fredag 10 februari 2012
Ondskans pris - Set Mattsson
En fördel med mitt jobb är att man ibland får förhandsexemplar av böcker som ännu inte är utgivna. Tanken är då att man ska läsa och rekommendera boken till kunderna när den kommer ut. Det var inte alls svårt denna gång. Det här är en riktigt bra och spännande historia som utspelar sig i Malmö 1945. Tidsandan och miljöerna känns mycket trovärdiga. Boken börjar med att det anländer tusentals flyktingar som överlevt nazisternas förintelseläger. Många blir inhysta på Malmö slott. Där sker ett mord på en polsk flykting. Kriminalöverkontaplen Douglas Palm får ta hand om utredningen. Här har vi för en gång skull en polis som är skötsam. Vi får följa mordutredningen parallellt med att det händer andra brott i staden som också hamnar på Palm bord. Vi får också följa några av de flyktingar som blir kvar i Malmö.
Det är tänkt att det ska bli tre böcker. Bok två är tänkt att komma ut hösten 2013. Det ser jag och säkert flera av de kunder som jag rekommenderat boken till fram emot.
Det är tänkt att det ska bli tre böcker. Bok två är tänkt att komma ut hösten 2013. Det ser jag och säkert flera av de kunder som jag rekommenderat boken till fram emot.
tisdag 20 december 2011
Stefan Zweig - Världen av i går
Jag läser ungefär mellan trettio och fyrtio böcker om året. Men jag måste säga att det är sällan jag läser något som är så här djävla bra som Världen av i går är. Det var helt klart den bästa bok som gavs ut 2011. Det är egentligen ingen ny bok vi talar om utan den utkom första gången 1942. Men nu finns den att läsa igen i en reviderad utgåva, utgiven av det eminenta förlaget Ersatz. Det är en viktig och angelägen bok. Jag skulle vilja gå så lång som att säga att den borde vara obligatorisk läsning på gymnasiet.
Zweig föddes i Österrike ( då en del av dubbelmonarkin) 1881. Växte upp i ett välbärgat judiskt hem där många av den tidens författare, konstnärer och andra kända kulturpersonligheter kom och gick. Han kom sedan själv att känna de flesta av sin tids författare och själv var han en mycket populär och uppburen författare tills Hitler tog makten och hans böcker förbjöds. Han nedtecknade sina minnen i Brasilien på flykt undan nazismen. Sedan tar han och sin hustru livet av sig 1941. Det är en storartad skildring av Europas undergång. Först tiden innan första världskriget och den framtidsoptimism som rådde med många år av fred. Sedan första världskrigets dårskap, tiden efter med hyperinflation, nationalsocialismens uppkomst, Hitler maktövertagande och krigsutbrottet.
Det är en skarp vidräkning med den krigshetsande nationalism som tagit Europa i våld.
Zweig var hängiven pacifist, kallade sig gärna världsmedborgare och talade sig varm för att de europeiska länderna skulle inleda ett organiserat samarbete i stället för att bekriga varandra. Mycket viktig läsning.
"Det skulle krävas en hel bok för att berätta om alla detaljer, alla osannolikheter, och den boken skulle framstå som en saga för nutidens människor" Världen av i går sid 339. Om tidens inflation.
torsdag 24 november 2011
Walter Repo - Folhemmets äventyrare
Det här är en bok helt i min smak. En biografi över en för de flesta bortglömd man. Vi är dock några som minns honom.
Jag har till och med haft den stora äran att fått träffa honom i hans hem i Quito 1984.
Jag läser mina anteckningar från den tiden och där står ordagrant: Vi hade en avtalad tid med honom klockan 10.00 som vi tajmade precis. Han bor i en enorm kåk och i trädgården var där en stor djävulsk schäfer som mötte oss. Han berätta att den bitit ihjäl grannens hund, men betonade han "den är snäll mot människor". Det var en gammal man som mötte oss (han var sjuttiotvå år vid detta tillfälle. Han kom att bli åttiofyra år när han gick bort 1996) i dörren, men han var pigg och rask. Detta fick ytterligare bevis på under samtalet med honom. Hans intellekt var det verkligen inget fel på, tvärtom , han var ytterst vital i knoppen. Vi samtalade en stund, sedan bjöd han på kaffe och danska wienerbröd. Han fortsatte berätta om alla sina upplevelser av Ecuador och från sina besök på Galapagos som han besökte första gången 1934. (Han var då endast 22 år gammal. Blomberg föddes 1912. För övrigt samma år som min morfar som var den som berättade om Rolf när jag var liten.) På den tiden fanns där knappt några människor på ön. Efter påtåren var det dags att bryta upp för Rolf hade en del ärenden att göra.
Så nu förstår ni bättre mitt intresse för Rolf.
Det är en mycket bra och spännande biografi om en av våra största äventyrare. Han var en gång i tiden en av våra mest kända svenskar. Han framröstades på femtiotalet till den näst mest populära personen efter kungen. Det är en biografi som inte bara berätta om våran siste äventyrare och alla hans strapats rika vedermödor under sina resor. Walter Repo som har läst dagböcker och brev berättar också om bilden av en man som ständigt brottades med dålig ekonomi, självtvivel, komplicerade förhållanden och om barn som hamnade i kläm.
Jag har till och med haft den stora äran att fått träffa honom i hans hem i Quito 1984.
Jag läser mina anteckningar från den tiden och där står ordagrant: Vi hade en avtalad tid med honom klockan 10.00 som vi tajmade precis. Han bor i en enorm kåk och i trädgården var där en stor djävulsk schäfer som mötte oss. Han berätta att den bitit ihjäl grannens hund, men betonade han "den är snäll mot människor". Det var en gammal man som mötte oss (han var sjuttiotvå år vid detta tillfälle. Han kom att bli åttiofyra år när han gick bort 1996) i dörren, men han var pigg och rask. Detta fick ytterligare bevis på under samtalet med honom. Hans intellekt var det verkligen inget fel på, tvärtom , han var ytterst vital i knoppen. Vi samtalade en stund, sedan bjöd han på kaffe och danska wienerbröd. Han fortsatte berätta om alla sina upplevelser av Ecuador och från sina besök på Galapagos som han besökte första gången 1934. (Han var då endast 22 år gammal. Blomberg föddes 1912. För övrigt samma år som min morfar som var den som berättade om Rolf när jag var liten.) På den tiden fanns där knappt några människor på ön. Efter påtåren var det dags att bryta upp för Rolf hade en del ärenden att göra.
Så nu förstår ni bättre mitt intresse för Rolf.
Det är en mycket bra och spännande biografi om en av våra största äventyrare. Han var en gång i tiden en av våra mest kända svenskar. Han framröstades på femtiotalet till den näst mest populära personen efter kungen. Det är en biografi som inte bara berätta om våran siste äventyrare och alla hans strapats rika vedermödor under sina resor. Walter Repo som har läst dagböcker och brev berättar också om bilden av en man som ständigt brottades med dålig ekonomi, självtvivel, komplicerade förhållanden och om barn som hamnade i kläm.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





