fredag 19 januari 2018

Glöd - Sándor Márai

Igår var jag på biblioteket för att låna en roman som jag länge tänkt läsa. Ända sedan jag och en nära bekant kom att prata om den under en resa i Budapest för något år sedan.

Men det som äntligen gjorde att jag till slut gick för att låna Glöd av den ungerska författaren Sándor Márai, var när jag häromdagen satt och läste ( egentligen omläsning) i en bok som jag uppskattar väldigt mycket Dagar vid Donau av Crister Enander.)
Där finns ett längre kapitel om Sándor Márai som förvisso inte handlar om romanen Glöd, utan berör flera andra böcker av författaren, men som ändå blev den slutliga knuffen.

Det är en kort roman på 160 sidor med ett fint flyt så den går snabbt att läsa.


      
Romanen kom ut 1942 i Ungern och först 2000 på svenska. Berättelsen handlar om de två vännerna Henrik och Konrad som efter 41 år, när de är i sjuttiofem års åldern träffas igen. Men vad var det som egentligen hände den gången när Konrad bara gick sin väg utan förklaring.
Det får vi så småningom veta genom Henrik som i samtal, men främst genom monolog beskriver för Konrad och läsaren vad som då hände. Det en tät, idémässigt konsekvent genomförd berättelse. Det är en filosofisk roman, med nerv och spänning berättat på ett återhållet sätt. Där läsaren blir serverad skeendet i små portioner. Liksom lite lätt glödande och inte våldsamt brinnande.  
Ett mästerverk    


      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar