söndag 16 juni 2013

Julie Orringer - Den osynliga bron

Det är en stark och känslosam berättelse.Välskriven och angelägen som med en gång fångar mig. Men måste tillstå att jag tröttnar några gånger innan jag uppbådar ny kraft. Den har några svaga transportsträckor, kanske borde har bantas något. Men som sagt låt inte de avskräcka er för det är en mycket bra berättelse. Den gav framför allt mig nya insikter om Ungerns roll under andra världskriget som jag inte hade klart för mig. Det är en episkt upplagd historia om en judisk familjs öden i Europa. På 600 sidor skildras hur den unga Andras Lévi kommer till Paris 1937 från Budapest för att studera arkitektur. Han träffar den åtta år äldre änkan Klara och blir blixtförälskad. Hon bär på en hemlighet som kommer att trassla till det för dem. Kriget i Europa rycker allt närmare och Andras måste lämna Frankrike för att återvända till Budapest. Nu börjar ett helvete inte bara för Klara och Andras utan även för hela hans familj. Det är många och fruktansvärda skildringar från de nazistiska arbetslägren. Men det är också en stark skildring om kärlek, vänskap och om att aldrig sluta hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar