torsdag 7 juni 2018

Konsert med Ebo Taylor på Fasching -2018-06-05

Jag befann mig i Stockholm i tisdags för två dagars arbete och hade på kvällen inget direkt för mig så jag tog mig till Fasching för att se och lyssna på en artist från Ghana. 

Ebo Taylor (f 1936) har under sju årtionden varit en portalfigur i Ghanas musikliv. Från det sena 50-talet i Highlifeband (Highlife är en musikgenre som har sitt ursprung i Ghana i tidigt 20-tal.) som Stargazers och Brodway Dance Band. Tidigt 60-tal for Ebo till London med sitt band Black Star High Band. Under den vistelsen inledde han också ett samarbete med afrobeatstjärnan Fela Kuti och inkorporerade afrobeat i Highlifemusiken. 
Under 70- och 80-talet arbetade han också som producent för andra artister från Ghana, så som Pat Thomas. 

Den 82-åriga Ebo Taylor har precis släppt en ny skiva Yen ara, den första på flera år. En härligt vital, tajt och dansant skiva med inslag av klassisk highlife, jazz, afrobeat och disco. 

  
Ebo Taylor sittande med bandet. Foto: Jesper Ekdahl 

Det blev en härlig kväll med skönt gung. Tyvärr var Ebo själv något trött. Om det var för han var förkyld (han nös flera gånger) eller om det är åldern som har tagit ut sin rätt, vet inte jag. Större delen av kvällen spelade bandet utan honom. 
Men även om nu huvudpersonen själv var lite trött, så var inte bandet det. Sjumannabandet  med hans två söner Henry, sång, keyboard och Ebo jr, gitarr bjöd på ett oavbrutet sväng.

      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar