fredag 5 maj 2017

TINARIWEN på Stora VEGA 2017-05-04

I går var det konsert på stora Vega med Tinariwen. Men innan jag redogör för hur det var, tänkte jag först berätta om den nyöppnade matmarknaden WestMarket. 

Vi som är ofta i Köpenhamn vet vilken spännande matstad det är och många av oss har redan tidigare upptäckt matmarknaderna Street Food på Papirön och Torvehallarne vid Nörreport. Sedan januari finns det också en matmarknad på Vestebro då WestMarket öppnade. Bara 15 minuters promenad från Hovedbanegården finns nu 62 olika bodar med restauranger, caféer, specialbutiker, barer och annat både inne och ute. 

Efter en inledande öl på Mikkeller bar på Viktoriagade begav sig jag, min musik och öl älskande vän och hans son till gamle Toves Galleri på vestebrogade 97, som har genomgått en totalrenovering. 

Här var det inte helt lätt att välja var vi skulle äta, men vi lyckades bestämma oss för ett annorlunda hamburgare koncept. 



Först försäkrade vi oss om ett bord för att sedan köpa öl i Arnes Bottleshop & Bar och därefter beställde vi sjukt goda hamburgare. Konceptet var tre små olika hamburgare. En med pulled pork, en med hackebiff och en med kyckling och till det serverades underbara pomes.  
             



Vi konstaterade att hit var det självklart att söka sig fler gånger. Nu närmade sig klockan åtta och det var dags att bege sig till Vega som bara ligger ett stenkast därifrån. 

                                              Konserten.

Det var en härlig stämning på Vega och knökfullt i lokalen som tar ca 2000.
Jag kom att tänka på att senast jag var på Vega var det också musik från Mali, då med Songhoy Blues.


Tinariwen. Foto Jesper Ekdahl 
Kvart i nio står fem av bandets medlemmar på scenen. Det är en häftig visuell upplevelse att se bandet stå där i traditionella tuareg klädedräkter med sina långa sjalar som de har lindat om huvudet. 

Tinariwen är ett kollektiv av musiker där alla medlemmar sällan med på samma turné samtidigt. Under en konsert turas flera av medlemmarna om att spela gitarr, men aldrig alla samtliga samtidigt. Oftast är det en rytmgitarr och en av medlemmarna på sologitarr där det växlas mellan akustisk och elgitarr. Med på spelningen igår var Abdallah Ag Alhousseyni på sång och akustisk gitarr, Alhassane Ag Touhami på sång, men även gitarr under någon låt, Eyadou Ag Leche på bas och gitarr på en låt, Said Ag Ayad djembe och kalebass, Elaga Ag hamid på rytmgitarr och Ibrahim Ag Alhabib på sång och elgitarr. 

Grundaren Ibrahim Ag Alhabib (Han är den enda som inte har sjal runt huvudet) medverkar bara sporadiskt under kvällen då han under en längre tid plågats av en allvarlig sjukdom vilket förklarar hans enstaka framträdanden.


Ibrahim Ag Alhabib Foto: Christian Larsen 

Abdallah Ag Alhousseyni & Alhassane Ag Touhamu Foto: Christian Larsen

Jag saknade kamera denna kväll, så det blev inga bilder, men jag delar fotografen Christian Larsens fina bilder som det finns fler av på Vegas hemsida
Det blev en härlig kväll med gungande ökenblues rytmer som bjöd upp till dans. Det var många glada och lyckliga ansikten bland publiken denna kväll och de flesta hade nog gärna sett att det aldrig tog slut. 

   





tisdag 2 maj 2017

Susana Santos Silva med Lotte Anke, Sten Sandell, Torbjörn Zetterberg, Jon Fält på Victoriateatern 2017-05-02

Ingmar Bergman ställde sig frågan i populärt radioprogram varifrån musiken kommer? En nog så intressant fråga, fast denna kväll är den intressanta frågan snarare vad är musik? 

Ikväll fick ett femtiotal personer uppleva något mycket speciellt och som inte är helt lätt att ta till sig. Jag tror att många har svårt att uppskatta detta och flera skulle nog inte ens kalla det musik. Själv tycker jag det inte råder någon som helst tvekan och det var dessutom understundom helt fantastisk musik. Det handlar bara om att släppa alla invanda föreställningar om vad musik är och sedan sväva iväg.  

Susana Santos Silvia med band. Foto Jesper Ekdahl. 

Den portugisiska trumpetaren Susana Santos Silvia och hennes medmusiker Lotta Anker, saxofoner, Sten Sandell, piano, Torbjörn Zetterberg, kontrabas och Jon Fält, trummor spelar musik som har en väldigt stark närvaro och som skapas i nuet och som mest liknar en musikalisk konstinstallation. Det var annorlunda, spännande, magiskt och hela tiden oavbrutet fascinerande.

lördag 29 april 2017

Selfies - Jussi Adler-Olsen

I veckan som gick släpptes äntligen Jussi Adler-Olsen senaste kriminalroman Selfies på svenska. Del sju i serien om kriminalinspektör Carl Mørck och hans kollegor på avdelning Q kom ut i Danmark förra året lagom till Bogmässan i Køpenhamn.

Jussi Adler-Olsen på BogForum november 2016. Foto Jesper Ekdahl.

Som de flesta av er redan vet så jobbar jag i bokhandel sedan många år tillbaka och jag märkte redan i höstas av förfrågningar på denna nya bok av Jussi Adler-Olsen. Eftersom kunderna långt ifrån har klart för sig att när en ny bok släpps i Danmark så är det inte med automatik så att den också kommer ut i Sverige. Så att den varit efterlängtad är ingen överdrift.


Jag har läst den och kan konstatera att Jussi Adler-Olsen levererar som vanligt. Det är en riktigt komplex thriller med flera tillsynes osammanhängande historier. Ett brutalt mord på en äldre kvinna i Kongens Have uppvisar paralleller med ett gammalt fall, men eftersom fallet utreds av våldsroteln får avdelning Q utreda i lönndom. Ett internt e-post problem har lett till att avdelningen har inrapporterat för få uppklarade fall och nu vill polisledningen läggar ner hela avdelningen För Mørck och hans kollegor Gordon och Assad hopar sig problemen ytterligare när gruppens så viktiga kollega Rose drabbats av en psykos. Samtidigt sker det också flera besinningslösa mord och mordförsök på unga kvinnor som har blivit nermejade av en bil. Det är en skickligt vävd historia som är fylld av spänning, driv och ohyggligt våld. Men här finns också väldigt mycket humor och satir.

söndag 23 april 2017

Konsert med Anders Hagberg och Melodic Melange på Victoriateatern 2017-04-22

Vilken underbar kväll det blev med massor av spännande klanger och musikalisk vederkvickelse
Anders Hagberg (f 1958) flöjtist, saxofonist och kompositör har långt musikalisk förflutet inom jazz och världsmusik och har spelat och turnerat med Earthsongs, Mynta, New Jungle Orchestra, Yggdrasil, Björn Aafzelius och många fler. 

Han har tillsammans med den palestinska musikern Ahmad Al-Khatib på Oud bildat   Melodic Melange (Melodiös blandning) som närmast kan beskrivas som ett möte mellan nordisk jazz och arabisk maqam.        

Melodic Melange. Foto Jesper Ekdahl
Förutom dessa två består gruppen av Johannes Lundberg på kontrabas, röst och Lisbeth Diers, udu, govlpuka, bells/chimes, cymals, kalimba, gong.




   

fredag 14 april 2017

Påsköl 2017 - Dugges Easter Lager

En prisvärd kraftigt mörk lager med fin balans. Smak av choklad, kaffe, kavring, söta frukter och ett stänk av lakrits 


torsdag 13 april 2017

Påsköl - Poppels Påskporter Tvåtusensjutton

I år har det inte blivit att jag lika ambitiöst har smakat av påskölen som jag gjorde förra året. Har haft alldeles för mycket annat att göra. Men häromdagen inhandlade jag i alla fall två för mig nya påsköl som båda var mer än godkända. Först ut är där denna Poppels Påskporter Tvåtusensjutton. 

Alla som läser min blogg vet att jag är svag för porter och stout så det är kanske inte så oväntat att jag skulle gilla den här.

  
En traditionell porter som är  mustig och balanserad med smak av kaffe och choklad. Ska man säga någonting negativt så är det att den är något för söt.  


måndag 3 april 2017

Elin Larsson Group - Victoriateatern 2017-04-02

Igår var det konsert på Victoriateatern med en av landets intressantaste "nya" jazzgrupper. Elin Larsson Group som består av Elin Larsson, saxofoner Kristian Persson, trombon, Henrik Hallberg, gitarr, Niklas Wennström, bas och Joan Käck, trummor.   


Elin Larsson Group. Foto Jesper Ekdahl
Jag citerar från Jazz i Malmös hemsida:


"Sedan braksuccén med debutalbumet ”Live And Alive” (2009) har lovord och utmärkelser haglat. Larsson belönades år 2010 med SR P2:s prestigefyllda utmärkelse Jazzkatten i kategorin Årets Nykomling, för att året därefter tillsammans med Elin Larsson Group kamma hem priset i kategorin Årets Grupp. Uppföljaren ”Let You In” (2011) blev även den en stor framgång som rosades av press såvälsom publik. ELG uppmärksammades för sitt säregna gruppsound och Larsson för sina historieberättande kompositioner. ”Growing Up” (2013) ansågs som ett mer allvarligt och moget album och befäste ELG:s status på den svenska jazzscenen. Samtidigt som skivan släpptes sändes SVT-dokumentären ”Elin Larsson Group live på Falu Jazzklubb” och bandets skara av fans växte kraftigt. I april 2013 var Elin den yngsta att någonsin tilldelas det högt ansedda Lars Gullin-priset. ELG har spelat på jazz- och kulturfestivaler runt om i Sverige och även gjort bejublade konserter på klubbar och festivaler i Norge, Storbritannien, Tyskland och Italien."