måndag 18 november 2013

Livbåten - Charlotte Rogan

För en vecka sedan var hon i Sverige. Charlotte Rogan vars debutbok Livbåten blivet en stor succé i många länder. Det senaste är att den också ska bli film.
Förtattaren som debuterade vid fyllda 60 år har fått en framgång som hon knappast räknat med. Hon har arbetat som arkitekt, varit hemmafru men har också i hemlighet under tjugofem år skrivet. Fyra gånger refuserad med lika många böcker. I en intervju i aftonbladet säger hon så här  "När barnen var små hade jag barnvakt ibland. Jag tog bilen, körde runt kvarteret och parkerade bakom några soptunnor. Sedan smög jag tillbaka, in i mitt lilla rum med dator intill garaget och skrev ett par, tre timmar. Jag höll skrivandet hemligt, bland annat för att slippa en massa åsikter och råd"

Är den då värd all uppståndelse? Innan den frågan besvaras kanske något om handlingen. Det är 1914 och oceanångaren Empress Alexandra med 800 passagerare förliser av någon oklar anledning. I en av de få livbåtarna som sjösätts finns den unga Grace och trettioåtta andra passagerare. Vi får följa hennes berättelse i dagboksform. Det är en obehaglig och spännande bok som tar upp flera moraliska frågeställningar. I en så utsatt och annorlunda miljö ställs alla inför beslut som vi vanligtvis inte behöver ta ställning till. Den moraliska kompassen kan de lika dåligt förlita sig på som den vanliga kompassen. De driver sakta mot sin undergång. Det är en driven berättelse och det inte är svårt att förstå varför den har blivet en succé. Likväl är jag inte helt nöjd. Det är något med språket som inte är helt tillfredställande. Kanske är det översättningen? Eller så skulle hon helt enkelt jobbat något mer med texten. Men jag tycker ändå att den är mer än läsvärd och tror att den finner många läsare nu till Jul.

                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar