onsdag 11 mars 2015

Konsert med Fredrik Kronkvist & Jason Marsalis på Palladium 10 mars 2015


Fredrik Kronkvist är tillsammans med Jason Marsalis ute på en intensiv releaseturné för sin nya skiva. Tio spelningar på nio dagar uppfattade jag det som. Monk Vibes som skivan heter är Fredrik Kronkvist trettonde skiva i eget namn.

 
Jason Marsalis skiva In a world of mallets och Fredrik Kronkvists skiva Monk Vibes.

Monk Vibes signerad av Fredrik Kronkvist och Jason Marsalis (Foto Jesper Ekdahl)


På skivan medverkar förutom Fredrik Kronkvist och Jason Marsalis även Reuben Rogers, bas och Gregory Hutchinson, trummor. Men med på turnén och under gårdagens konsert är det i stället den flitige Martin Sjöstedt, bas och Daniel Fredriksson, trummor.

Fredrik Kronkvist kvartett. Foto Jesper Ekdahl


Skivan är en hyllning till en av jazzens stora fixstjärnor Thelonious Monk. De inledde kvällen med I Mean You som inte är med på skivan. Resten av kvällen bjöd uteslutande på kompositioner från skivan. De spelade Misterioso sedan Teo och därpå en fin tolkning av Round Midnight sedan avslutade de första sett med Trinkle Tinkle. 

Jason Marsalis. Foto Jesper Ekdahl

Jason Marsalis, Martin Sjöstedt, Fredrik Kronkvist, Daniel Fredriksson. Foto Jesper Ekdahl



Då jag var uppbokad med annat, så var jag tvungen att be ge mig i pausen. Så jag såg och hörde aldrig andra sett.

Men det jag fick ta del av var imponerande.Stundtals bjöd dessa svängiga och tekniskt mycket duktiga herrar på jazz av världsklass.   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar