torsdag 9 november 2017

Just nu är jag här - Isabelle Ståhl

Den Augustprisnominerade debutromanen Just nu är jag här av kulturskribenten Isabelle Ståhl är en fenomenal samtidsroman. Den är obehaglig, mycket välskriven och äger en synnerligen skarp blick på samtidens detaljer. 




Elise är 28 år och hankar sig fram på sms-jobb och läser konstvetenskap. Hon är främmande och rädd för det verkliga. Närhet och äkta känslor skrämmer. Hon har lättare för det konstlade och att hålla livet på avstånd. Elise är som tryggast och närvarande när hon är uppkopplad på facebook och instagram och det amorösa sker genom hastiga möten genom tinder. Hon bedövar sig mer än gärna med både alkohol och sobril. Hon träffa den något äldre Victor som har ett ordnat och organiserat liv. Allt borde ju vara bra ändå skaver det.

"Jag provar en concaler från Yves Saint Laurent, smörjer in den i det porösa fettet under ögonen. En psykolog sa åt mig att jag skulle se mig själv i spegeln ofta för att känna att jag existerar. Hon sa att jag skulle smörja in mig med hudkräm på kvällen för att känna att jag har en kropp som jag hänger ihop med."

Det känns som om Isabelle Ståhl håller en stämgaffel tätt och nära samtiden.          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar