måndag 10 juni 2019

Simmaren - John Cheever

Det är svårt att förstå hur jag har kunnat undgå, eller klarat mig utan John Cheever. Nu när jag läst den nyligen utkomna samlingen Simmaren vill jag bara läsa mer. Det är storartad novellkonst, bland det bästa jag läst, och väldigt beroendeframkallande. 



"Vi gick alla i lära hos honom, samtidigt som vi njöt av hans chockerande kvalitet, hans exakta iakttagelser; hans instinkter och humor, hans förmåga att ge varje sida ett skimmer av briljans, till synes utan ansträngning."  Så säger författaren Richard Ford om sin landsman John Cheever. 

Det är många som beundrat John Cheever (1912-1982) sedan hans första novellsamling The Way Some People Live publicerades 1943. Det berättas att Hemingway blev så exalterad av novellen En sovstadsmake, som ingår i denna samling att han väckte sin hustru mitt i natten för att läsa upp den för henne. Detta och mycket mer kan man läsa i Daniel Sandströms informativa efterord. 

Samlingen Simmaren består av tretton noveller. Flera av novellerna utspelar sig i den fiktiva förorten Shady Hill (Cheever kallades "förstädernas Tjechov") där människorna lever ett till synes perfekt borgerligt liv. 

Men under ytan av perfekta middagsbjudningar, cocktailpartyn och annan social samvaro anar vi en ständigt underliggande oro. 

            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar