söndag 12 januari 2020

Straff - Ferdinand Von Schirach

Året börjar bra, med en ny bok av Ferdinand Von Schirach.  För snart tio år sedan kom hans fantastiska böcker Brott och Skuld, som inte bara jag uppskattade mycket, utan även många av mina vänner. Något år senare kom också romanen Fallet Collini som jag skrev om här

Däremot har jag missat hans roman Tabu som kom ut 2017, vilket ska åtgärdas ganska snart.

I dagarna har det utkommit en ny bok, Straff ,en tunn liten samling med 12 noveller som jag avslutade igår.


Återigen är det en fröjd att läsa Ferdinad Von Schirach speciella koncentrerade stil, som är så direkt och drabbande. Liksom tidigare böcker handlar det om erfarenheter och kunskaper från Von Schirach år som advokat. Berättelserna undviker skickligt sentimentalitet och fördömer aldrig. Istället beskrivs skeendet i lugn och saklig stil utan psykologiserande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar