tisdag 17 december 2013

Årets böcker 2013.

Året är snart till ända och ett nytt år med många nya böcker väntar runt hörnet. Tänkte dela med mig av 2013 års lästa böcker. Tanken är att tipsa om bra böcker som ni med gott samvete kan lägga under granen.
Utan någon som helst rangordning presentera jag här lästa böcker som är utgivna under 2013.
Några av böckerna har jag skrivit om under året. Klicka er fram.  

Sven Lindströn - Han sitter där nere mellan Clapton och Hendrix
Crister Enander & Kristian Lundberg Hat & Bläck
Grégorie Delacourt - Allt jag önskar mig
David Dalton - Det är inte mig ni söker
John Green - För eller senare explodera jag
Per Olov Enquist - Liknelseboken
Ferdinand Von Schirach - Fallet Collini
Kristian Lundberg - En hemstad
Alex Marwood - Onda flickor
Karin Alvtegen - Fjärilseffekten
Gunnar Harding - Mitt poetiska liv
Willy Vlautin - Lean on Pete
Philip Kerr - Falskspel
Sönke Neitzel & Harald Welzer - Soldater
Alain Mabanckou - I morgon fyller jag tjugo
Karl Ove Knausgård - Min Kamp 6
Henrik Arnstad - Älskade Fascism
F Scott Fitzgerald - Den store Gatsby (Nyöversättning)
Set Mattsson - Svekets offer
Timus Vermes - Han är tillbaka
Lena Andersson - Egenmäktigt förfarande
Jan Allan - Minns sitt femtiotal
Esi Edugyan - Halvblodsblues
Anonym - Flossie
Dan Josefsson - Mannen som slutade ljuga
Kjell Westö - Hägring 38
Charlotte Rogan - Livbåten
Philipp Meyer - Sonen


En del annat har också blivit läst. Framför allt blev det tidigt i våras läst väldigt många böcker ur 2012 års utgivning som jag inte hunnit med. Här vill jag då gärna framhäva Ensam i Berlin som numera också finns i pocket och Min Kamp 4 och 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar