lördag 29 mars 2014

Charlie Parker i Sverige - med en avstickare till Köpenhamn - Martin Westin

Hos mig råder det aldrig brist på läsning. Tvärtom är det så att jag aldrig hinner med alla böcker jag vill läsa. Ofta har jag flera romaner och någon fackbok i gång samtidigt. Ändå är det så att i bland kommer det en bok som göra att allting annat läggs åt sidan.
En sådan bok är "Charlie Parker i Sverige - med en avstickare till Köpenhamn" av Martin Westin.
Det här är en underbar bok för alla jazzälskare. Grundligt researcharbete blandat med roliga historier från Parkers nio dygns långa besök i Sverige hösten 1950.

För en hel evighet sedan läste jag "Bird Lives!" av Ross Russell som antagligen är den mest kända och populära biografin om Charlie Parker. Som jag minns det, en mycket läsvärd musikbiografi. Men jag har förstått senare att den inte är den mest vederhäftiga som skrivits. Huruvida det stod något om Parkers besök i Sverige i den har jag faktiskt glömt, men det bör det ha gjort.

Oavsett vilket så är det åtgärdat i och med denna bok som är en utsökt skildring av denna tid. Martin Westin tecknar först ett kort porträtt av Parker och då främst vad svenska medier skrev om honom. Sedan följer en skildring från Paris jazzfestival i maj 1949 som var Parkers första besök i Europa. På plats fanns också en i hopsatt för detta tillfälle svensk jazzgrupp bestående av Gösta Törner, trumpet, Carl-Henrik Norin, tenorsax, Arne Domnérus, altsax, Putte Wickman, klarinett, Reinhold Svensson, piano, Simon Brehm bas och Sven Bollhem ,trummor. Den nyligen bortgångne Alice Babs var också med. Parisorkestern, som gruppen kom att kallas gjorde stor succé på festivalen. Gruppen gjorde också stort intryck på Charlie Parker. Svenskarna ansåg att man borde satsa på att få Parker till Sverige.

Vilket också skedde året efter, då vi får följa Parkers besök i Sverige hösten 1950. Dag för dag från söndagen den 19 november till sista kvällen måndagen den 27 november får vi ta del av det mesta som hände under dessa hektiska dygn. Den är upplagd så att vi får en löpande redogörelse av vad som hände under den specifika dagen. Sedan får vi också ta del av vad tidningarna skrev från platserna där orkestern spelade.    

Trots bokens tunna omfång, endast 173 sidor, innehåller den otroligt mycket intressant information. Detta tillsammans med många roliga, otroliga och dråpliga episoder från de dagar Parker gästade våra breddgrader, gör boken till en mycket underhållande och upplysande berättelse. Sedan innehåller den också en riklig mängd av fantastiska fotografier.




            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar