tisdag 19 augusti 2014

Ljudet av sådant som faller - Juan Gabriel Vásquez

Det kom ett läs ex från Brombergs strax innan min semester. Det är verkligen inte varje dag det dyker upp en roman från Colombia. Tror inte jag läst någon sedan jag läste Gabriel Garcia Marquez för evigheter sedan.

Juan Gabriel Vásques född i Bogotá 1973 har med "Ljudet av sådant som faller" fått ett verkligt stort genombrott. Denna hans tredje roman har blivit prisbelönt och översatt till ett trettiotal länder. Den kom ut redan 2011, och nu först kommer den på svenska.
Den här är riktigt bra, redan efter några rader är jag fast. Boken handlar om juridikläraren Antonio Yammara som när han läser en tidningsnotis om en förrymd noshörning tar honom tillbaka i tiden. En tid då Colombia genomsyrades av ett förödande och våldsamt krig mellan Medellínkartellen och myndigheterna.

Det handlar om brutalt våld och vad detta våld gör med oss människor. Jag kan själv vittna om det fruktansvärda våld som det Colombianska samhället genomgick under 80- och 90-talet. Var en gång på väg till Bogotá. Resan var planerad sedan flera månader tillbaka. Jag och mina kamrater hade varit  i Quito, Ecuador en tid och vår fortsatta resa var tänkt att gå till Bogotá. Men vi hade sedan länge förstått att detta inte var att rekommendera. Våra vänner och bekanta i Quito hade under en längre tid varnat och avrått oss från detta. Då vi ständigt matades med våldsamma och horribla historier från Bogotá bestämde vi oss för att inte åka dit.

Roman skildrar hur oskyldiga drabbas där ibland vår huvudperson och hur livet för många av dessa oskyldiga aldrig mera blir det samma. Romanen är skriven på ett egensinnigt, mycket vackert och poetiskt språk.

En riktigt bra och välskriven roman som jag ska rekommendera varmt till många kunder under hösten

2 kommentarer: