onsdag 21 mars 2018

Linda May Han Oh - Inkonst 2018-03-20

Igår var det bra jazz på Inkonst. Det var en konsert som jag först inte tänkt gå på eftersom den började när jag slutade mitt jobb. Men tänkte sedan att jag kan väl titta in en stund i alla fall. Det visade sig att jag inte hade missat mycket för de gick inte upp på scen förrän tio över åtta och jag var där fem i halv nio. 

Jag visste mycket väl vem Linda May Han Oh var då jag såg henne med Pat Metheny häromåret. Metheny om Linda; "Hon har allt det jag letar efter, fantastisk rytmkänsla, smakfullt valda toner och en självsäker kommunikation med publiken."

Vi fick prov på allt detta igår. Tillsammans med sina medmusiker Greg Ward, saxofon, Matthew Stevens, gitarr och Artur Hnatek, trummor visade Linda prov på sin otroliga rytmkänsla och kommunikativa förmåga med medmusiker och publik oavsett om hon spelade kontrabas eller elbas.




Linda May Han Oh är född 1984 i Malaysia, men uppvuxen i Australien. Hon började med klassisk piano vid fyra års ålder för att senare spela klarinett och först vid arton års ålder började hon spela bas. En tidig läromästare var Dave Holland, vars solo hon transkriberade. Hon flyttade till New York 2008 där hon sedan har tagit en magisterexamen på Manhattan School of Music. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar