torsdag 24 januari 2019

Vårens Konserttips

Ett nytt år innebär många nya musikupplevelser och konserter. Det finns redan nu mycket att se fram emot trots att inte alla arrangörer har sina program klara.  

Året har redan börjat bra med en fin konsert med Bobo Stenson förra veckan.
Jag tänkte kort tipsa om vad som känns angelägnast för mig de kommande månaderna fram till årets stora musikupplevelse, Copenhagen jazzfestival, som i år pågår mellan 5 juli och 14 juli.

Redan lördag 9 februari blir det fint besök på Palladium med tenorsaxofonisten Scott Hamilton , Jan Lundgren, Hans Backenroth och Kristian Leth.     

Veckan efter är det dags för Goran Kajfes Tropiques med Christer Bothén onsdag 13 februari på Victoria teatern.   

Den 1 februari starta Copenhagen vinterjazzfestival, som pågår till 24 februari. En festival med 600 konserter, som jag tyvärr verken tidmässigt eller ekonomiskt har så stora möjligheter att besöka. Men en konsert som jag inte tänker missa är den Brasilianska musikern Egberto Gismonti tisdag 19 februari på Den Sorte Diamant. 




Kan berätta att en av mina största konsertupplevelser och mest minnesvärda stunder var en gång när jag hörde och såg just Egberto Gismonti. Det var på North Sea Jazzfestival på den tiden då festivalen var i Haag. Det var 1984 och en av kvällarna så spelade Egberto Gismonti tillsammans med Naná Vasconcelos på kongresspalatsets tak. En underbar konsert i en fantastisk inramning. 

Ett annat exklusivt besök som jag så sent som igår skaffade biljett till är Philip Glass. Den 82 -årige amerikanska kompositören gör en unik spelning på Malmö Live 26 maj. Han har varit en husgud ända sedan början av 80-talet då jag var näst intill besatt av en film som hette Koyaanisqatsi, där Glass har gjort filmmusiken. 

Sedan blir det flera besök på Jazz i Malmös konserter, vars vårprogram ser ut så här.


16/2 - Q Pieces -Inkonst
28/2 - expEAR & Drew Gress - Inkonst
6/3 - Mattias Risbergs Mining - Victoriateatern
8/3 - Thomas Backman - Inkonst
17/3 - MW4 - Inkonst
26/3 - Susanna & the Brotherhood of Our Lady
30/3 - XenoMania - Palladium
31/3 - Båtjazz - Segla med Emma and the jazzcrusaders - Palladium
9/4- The End - Victoriateatern 
10/4 - Rigmor Gustafsson - Palladium
23/4 - Maria Faust New Project - Victoriateatern
6/5 - Andreas Hourdakis Trio - Victoriateatern 

           
Vi ses i vimlet!     

             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar