måndag 23 september 2019

Man kommer aldrig ifrån Paris - Enrique Vila-Matas.

Jag har läst en nyutkommen (på svenska) roman av den för mig okända spanska författaren Enrique Vila-Matas. Lite konstigt kan tyckas då han är en av Spaniens mest hyllade och prisbelönta författare och dessutom finns tre tidigare utgivna romaner med honom. Alla dessa fyra romaner är utgivna av förlaget Tranan i mycket vackra volymer. Jag kommer framöver att ta mig an de tre tidigare för Enrique Vila-Matas är en författare som ger mersmak. 

Romanen Man kommer aldrig ifrån Paris (titeln kommer från Hemingways roman En fest för livet) kom ut på spanska 2003.  


Romanen börjar i Florida närmare bestämt i Key West där vår huvudperson, en medelålders författare deltar i en Hemingway-lookaliketävling som inte går så bra. Han blir nämligen diskvalificerad för "total avsaknad av fysisk likhet med Hemingway" något som både hans fru och andra i hans omgivning påpekat. 
För att slicka sina såren från denna förödmjukelse reser han till Paris där han sammanstrålar med sin fru och tillbringar sedan större delen av augusti månade i staden där han förbereder ett föredrag. Ett föredrag som som handlar om de två år han tillbragte i Paris som ung i mitten av sjuttiotalet. Föredraget har rubriken "Man kommer aldrig ifrån Paris" och kommer att hållas i Barcelona under ett symposium om ironi.  

Resten av romanen tilldrar sig under dessa två år då författaren, som flytt Francos diktatur för att leva bohemliv i Paris likt idolen Hemingway. Han hyr en vindskupa av Marguerite Duras och där skriver han på en roman med titeln "Den bildade Mörderskan".

Vad denna roliga, finurliga och charmiga roman egentligen handlar om är nog väldigt olika för olika läsare. 

Klart är att alla litteraturälskare (fylld av referenser) och Parisflanörer kommer att gilla denna lekfulla pastisch på en "svunnen" litteratur.

Interiör från Closerie de Lilas. Foto: Jesper Ekdahl  


                    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar