tisdag 20 augusti 2013

Varför vara lycklig när du kan vara normal? - Jeanette Winterson

När jag 1990 läste hennes debutbok Det finns annan frukt än apelsiner var jag djupt imponerad. Den hade kommit ut i England fem år tidigare när författarinnan endast var tjugofem år. Har sedan dess inte följt henne annat än att jag sett hennes böcker eftersom jag arbetar i bokhandel. Nu var det dags att ta sig an hennes självbiografi som fått ett sådant fint mottagande. Hon slår fast inledningsvis att hennes barndom och ungdom var mycket värre än vad som kom fram i apelsiner.
Det är först nu som hon orkar berätta hela historien om sin allt annat än lyckliga barndom. Det är en så klok och insiktsfull berättelse med mycket humor i allt det svarta. Jag blir återigen så imponerad av hennes sätt att skriva. Hon besitter en mästerlig formuleringskonst som är så träffande klarsynt med blick för detaljer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar