fredag 25 april 2014

Knockout - Grzegorz Flakieski

Hur når en bok sin läsare? Det är ett oomkullrunkeligt faktum att allt färre titlar når bokhandeln. Även jag som arbeta i bokhandeln, och för att då inte tala om kunderna, ser allt mindre av den svenska bokutgivningen. När jag började arbeta i bokhandel för mer än tjugofem år sedan var det väldigt annorlunda. Mycket mer av den svenska bokutgivningen passerade en bokhandlare/bokhandelsmedhjälpares vakna och nyfikna blick.

Hade det inte varit för att jag har blivit bekant med författaren på facebook, skulle jag nog aldrig ha uppmärksammat denna roman.

Romanen Knockout av författaren Grzegorz Flakieski är hans andra bok. Han debuterade med  "Statskuppen i Norrland" 2010.

Knockout är en roman som skildrar den polsk-judiske boxaren i fjädervikt Szapsel Rotholc liv. Vi får följa  hans liv och karriär genom tre olika perspektiv. Dels genom att han själv berätta . Dels också genom två olika judiska överlevare som berättar sina historier där Rotholc utgör en stor del av deras historia.
 
Rotholc var polsk mästare med otaliga medaljer av ädlaste valör. Han deltog i EM i Budapest 1934 och vann en bronsmedalj. Tiden var så klart färgad av vad som skett i Tyskland. Allt var politik, så även boxning. Rotholoc var inte bara en stolthet för Polen, utan än mer för det judiska samfundet. En stor judisk hjälte som "triumfera över hakkorset". Men efter att han tackat jag till att närvara i OS i Berlin 1936, som han sedan inte kan delta i p.g.a skada, kommer hjälteglorian på skam. Han blir utfryst och hatad av det judiska etablissemanget. Men så småningom avtar det och i stället under de år fram till krigsutbrottet 1939, då han lägger handskarna på hyllan, blir han i utsatt för den alltmer tilltagande antisemitismen i det polska samhället.

Sedan följer det starkaste partiet i boken. En skrämmande och mycket berörande skildring från Warszawas ghetto. Rotholc arbetade inom den judiska ghettopolisen vilket kom att drabba honom efter kriget i form av   anklagelser för både det ena och andra.

Det är en stark och berörande roman som överträffar det mesta annat som ges ut i landet.


Det här är en mycket bra roman som jag varmt kan rekommendera.

Vet inte riktigt varför, men under läsningen , kom jag att tänka på Torbjörn Säfves böcker om boxning "Siki" och "Gorilla" som jag läste med stor behållning på 80-talet. Inte då bara för att de handlar om boxning utan för att Flakieski har samma förmåga att levandegöra historien som Säfve.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar