måndag 26 maj 2014

Klassiska Jazzskivor

Miles Davis och Gil Evans hade ett lyckosamt samarbete under flera år. Vilket gav oss flera flera fantastiska skivinspelningar. Deras första samarbete var med "Birht of the Cool"som gavs ut 1957, men som var inspelad 1949-1950 . Samma år 1957 kom "Miles Ahead" som producerades av Gil Evans. Båda dessa skivor kommer jag att återkomma till under denna rubrik. Men här är det en av deras andra samarbetsprojekt som står i fokus. Den fenomenala "Sketches Of Spain" som spelades in mellan november 1959 och mars 1960.


Det här är en platta med Miles som jag började lyssna på förhållandevis sent. Jag gjorde en rundresa i Andalusien där jag kom att upptäcka  Joaquin Rodrigo "Concierto de Aranjues" och Manuel de Fallas musik. Besökte också Manuel de Falla Museo i Granada som ligger alldeles intill Alhambra.

Så visst var musiken mig bekant när jag lyssnade på Miles och Gil Evans fina tolkning av Aranjues och av musiken i de kompositioner av Gil Evans som är  inspirerade av spansk folkmusik.

Skivan är ett exempel på ett väldigt lyckat samarbete mellan två kreativa och innovativa musiker. Det är ett   mycket vackert, lyriskt och elegant album som många av oss återvänder till hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar