fredag 2 januari 2015

Bokprovning /Den hängde i Liége - Georges Simenon

Under denna rubrik tänkte jag presentera böcker som står olästa i bokhyllan eller ligger i travar på vinden. Böcker som jag ramlar över eller som jag länge tänkt läsa.

I det här fallet en bok som kom i mina ägor för lite över ett år sedan. Då jag räddade en mindre del av en väldigt stor boksamling (mer om det en annan gång).

Visst ligger det nya böcker och väntar, men valde ändå att inleda det nya året 2015 med en Kommissarie Maigret bok. Nämligen en av George Simenon allra första böcker om Kommissarie Maigret. Den hängde i Liége från 1931, i svensk översättning 1934 av Harald Jeurling. Här i en utgåva från 1960.

Uppgifterna variera när det gäller hur många böcker den oerhört produktive Simenon skrev. Vissa uppgifter talar om 300 hundra romaner och nästan lika många noveller. Klart är i alla fall att det blev 76 böcker om den ständigt piprökande, lugna och trygga kommissarie Maigret.

Jag har inte läst så väldigt många Maigret deckare, men några har det blivit. Ofta ganska långa perioder dem i mellan.

När jag nu åter läser och stiftar bekantskapen med Maigret så fångas åtminstone jag av hur annorlunda ifrån dagens actionspäckade historier de är. De saknar nästan helt action,rör sig väldigt långsamt, men är ändå väldigt spännande.

Sedan är de liksom det är med den senaste nobelpristagaren Modianos böcker också mycket bra guider till Paris.

 I "Den hängde i Liége" ställs Maigret inför ett fall som till en början är mer av ett mysterium än ett regelrätt brottsfall. Ett självmord ( inget det råder någon tveksamhet kring eftersom Maigret själv är vittne till det) är utgångspunkten och starten på ett fall som är väldigt okonventionellt och som inte liknar en deckarintrig i vanliga mening.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar