onsdag 14 januari 2015

Vårens konserter - Jazzsufiern tipsar

Nu är det hög tid att planera in alla vårens konserter. Här ett blygsamt urval av det stora utbud som äger rum i regionen. Jag tipsar bara om de konserter som jag själv planera att besöka.

Onsdag 28 januari spelar en av Europas ledande fusiongrupper Mezzoforte på Victoria.
Torsdag 29 januari kommer den lysande pianisten Jacob Karlzon till Palladium.
Onsdag 11 februari blir det storbandsjazz med Brussels Jazz Orchestra på Palladium.
Torsdag 12 februari är jag nyfiken på Jeremy Pelt NYC Quintet på Montmartre.
Tisdag 10 mars kommer något som ingen bör missa, nämligen Fredrik Kronkvist och Jason Marsalis på Palladium.
Måndag 16 mars gästas Victoria av den fantastiska sångerskan Fatoumata Diawara.
Onsdag 8 april gästas Jazzhouse av den intressanta singer/songwriter Ryley Walker.

Mellan den 6-22 februari är det vinterjazz i Köpenhamn. Under dessa dagar äger 450 konserter rum på olika spelställen i Danmark. Det är så otroligt mycket musik under dessa dagar. Återkommer med besked om vad som inte bör missas.
 
Det kommer även fler tips för resten av våren senare. Kanske kommer recensioner av konserterna om jag hinner.

Som jag påpekade inledningsvis så är det här ett mycket litet urval. Men det går ju inte att se och höra allt. Skulle dock vilja ge ytterligare en rekommendation, en konsert som jag själv inte kan gå på. 

Söndag 25 januari kommer legenden Anthony Braxton till Copenhagen jazzhouse. 
   
Jeremy Pelt

Fatoumata Diawara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar