fredag 30 januari 2015

Jacob Karlzon III på Palladium 29 januari 2015

Knappt ett hundratal hade igår tagit sig till det alltid lika trevliga Palladium för att se och höra Jacob Karlzon III. 

Det borde vara rent kriminellt att inte gå och se en av  Europas  bästa pianister när det nu fanns möjlighet till det. 

Jacob Karlzon och hans medmusiker Hans Andersson, bas och Robert Mehmet Ikiz, trummor är ute på en releaseturné för sin nya skiva Shine

Shine är Jacob Karlzons tionde skiva, hans andra på den tyska etiketten ACT, efter den briljanta More.

Jacob Karlzon III. Foto Jesper Ekdahl

Redan vid andra låten var jag helt uppslukad och rysningar av välbehag for genom kroppen. Bättre än så här bli en konsert upplevelse sällan.

Alla kvällens låtar var från den nya skivan. Gruppen inledde med titelspåret Shine sedan Bubbles, fortsatte med  Outsourced som fick vi veta var en äldre låt som hade fräschats upp. Låten inledes med en magnifik uppvisning i trummkonst. En sagolik resa där Ikiz bakgrund i Turkiet kunde märkas. Det var som en sufisk dans som försatte åtminstone mig trance. Överhuvudtaget så bjöd den begåvade trummisen Ikiz på en otrolig uppvisning ikväll. 

Gruppen fortsatte med balladen Inner Hills vidare med en låt som jag inte kommer på. Sedan tog de en kort paus.

Andra sett inleddes med One More Day där Jacob inleder och spelar till en programmerad stråkslinga (påminner lite om fläskkvartetten) efter en stund kommer de båda andra in. Storartad låt.  Fortsatte sedan med (här är jag lite osäker) Screening self en tung, häftig nästan lite industrirock-aktig låt.  

Sedan fick vi höra ett väldigt finstämt solopianostycke som började med  Tears for Fears Mad World, för att sedan gå över till U2 I still Haven't Found What I'm Looking For.  Underbart! 

Här var jag nu väldigt tagen och var inte riktigt redo när bandet gick vidare med A Thousand Conclusion som jag faktiskt för första gången under kvällen var något avvaktande till. Tror bara jag var lite mätt en stund. Det hade hitintills varit så himla mycket och jag han inte riktig med att smälta. 

Men jag var snabbt med igen och njöt åter när de avslutade konserten  med Metropolis, en låt som påminde mycket om EST.

Bandet tackade för sig och lämnade, men återkom ganska snabbt efter ihärdigt klappande från oss alla. 

Innan de åter spelade passade Jacob på att hålla ett litet tal om alla de som runt om i världen befinner sig på flykt och som längtar efter ett bättre liv. 

Extranumret Fool's Gold  från förra plattan More satte punkt för en helt underbar och magisk kväll med musik av allra yppersta valör med musiker av världsklass.            

Hans Andersson, Jacob Karlzon, Robert Mehmet Ikiz. Foto Jesper Ekdahl 


  

   
              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar