onsdag 19 september 2018

Mörkret - Ragnar Jónasson

Det är märkligt att det lilla landet Island förmår inte bara spela toppfotboll utan också frambringa många duktiga författare. Här måste framför allt nämnas den fantastiska Jón Kalman Stefánsson, men också flera deckarförfattare av internationell rang. Den mest kända är väl Arnaldur Indridason, men också Yrsa Sigurdardottir kan nämnas. 

Nu kan vi lägga ytterligare en mästerlig kriminalförfattare från det lilla landet på minnet. Ragnar Jónasson (f 1976) är konstigt nog en ny bekantskap för svenska läsare men han har sedan tidigare en stor internationell karriär med sin serie Dark Iceland. 

När han nu kommer ut på svenska är det med en ny serie där första delen heter Mörkret. 

I Mörkret möter vi kriminalinspektör Hulda Hermannsdóttir i slutet av hennes karriär. De följande böckerna i serien kommer att vara förlagda till ett tidigare skede i hennes liv.

Mörkret är en lättläst kriminalroman på endast 250 sidor. Jag började på den igår kväll och läste klart den på någon timme innan jag släckte för att sova. Det var egentligen inte för att den var så "väldigt" spännande utan mer för den drivna stilen och en historia som ville bli läst och avslutad. 



Jag gillar mycket den något udda och ovanliga kriminalinspektören Hulda. Det är en ovanlig karaktär på så flera sätt, dels att hon är kvinna och ännu ovanligare att hon är i pensionsåldern. 
Sedan bär hon på en mörk hemlighet och en svår barndom som historien lika mycket handlar om som det kriminalfall hon har hand om. 

Utan att gå in för mycket på vad som händer så är det så att denna första bok är slutet på historien om Hulda och de andra böckerna som jag hoppas kommer att ges ut handlar om hennes tidigare fall. 
Detta är min största invändning mot Mörkret, jag gillar inte slutet och därmed blir också känslan vid berättelsens slut något av en besvikelse. 

Ni förstår vad jag menar när ni läst den för läs den ändå det är den värd.      


         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar