lördag 2 mars 2013

John Green - Förr eller senare exploderar jag

Det här är en bok som jag aldrig hade läst om det inte vore för att det kom ett läsexemplar till bokhandeln. Jag läser normalt aldrig ungdomsböcker men gjorde här ett undantag som jag verkligen inte ångrar. Det här är helt enkelt en riktigt bra bok som alla kan läsa.

Kort om boken: Den handlar om Hazel 17 år som är sjuk i cancer och som vet att hon aldrig kommer att bli frisk igen. I en stödgrupp för unga med cancer träffar hon Augustus Waters och tycke uppstår. Som sedan växer till kärlek mellan dess unga vuxna som ingen framtid har. Det är en gripande och sorglig historia och visst gråter man en skvätt. Men den är också väldigt rolig och man blir glad av att läsa den.
Det är bara en sak jag inte förstår och det är valet av omslag som jag tycker begränsar möjligheten att få "äldre" att läsa den.
 

tisdag 26 februari 2013

Adams arv - Astrid Rosenfeld

Först av allt vill jag säga det att det finns i Sverige några små nischade förlag vars utgivning nästan alltid är ett säkert kort. Thoren & Lindskog som ger ut tyskspråkig litteratur är ett sådant förlag. De har sedan starten 2008 hunnit ge ut flera stora läsupplevelser.

Tänkte här nämna några tips på lästa böcker av deras utgivning.
Upptäckten av currywursten - Uwe Timm
I skuggan av min bror - Uwe Timm.
En tyst minut - Siegfried Lenz.
Viken teater - Siegfried Lenz.
Sju år - Peter Stamm
Vännen och främlingen - Uwe Timm
Ska se längre fram om jag kan ge ett omdöme om dessa. Det är ett problem när man precis har börjat blogga. Ska man även blogga om lästa böcker bak i tiden.


Adams arv är Astrid Rosenfelds debut. Det är en märklig bok. Historien är i grunden mycket bra.  Först är den väldigt fyndig och rolig för att sedan bli mer och mer skrämmande.
Den är uppdelad i två delar. Först får vi möta den åttaåriga Eddy som lever i Berlin med sin mor och morföräldrar. Morfadern börjar bli dement och börja blanda ihop Eddy med sin döda bror Adam.
Så småningom ärver Eddy ett manuskript som handlar om vad som hände Adam. I den andra delen så får vi följa Adam i trettiotalets Berlin och vidare till Polen under kriget. Han letar efter sin stor kärlek Anna. Vilket gör att han till slut hamnar i Warszawas ghetto. Det är många starka och oförglömliga scener som utspelar sig här.      
Den är mer än läsvärd och det är en angelägen bok om att vi inte får glömma vad som hände judarna.
I bland är det dock svårt att ta den på riktigt allvar för den innehåller lite väl många osannolika händelser.
 

tisdag 12 februari 2013

En kärlekshandling - Jeffrey Eugenides


För snart tio år sedan läste jag en fenomenalt bra roman av den då för mig okända författaren Jeffrey Eugenides. Den heter Middlesex och finns i pocket för den som vill läsa. Och det tycker jag ni absolut ska göra. För det är sällan man läser en så intelligent och originell roman.

Nu har en ny bok av honom släppts på svenska på Norstedts förlag. Den heter En kärlekshandling.
Det ska sägas med en gång att det inte är en lika bra bok som den förra. Kanske ett onödigt påpekande för jag tycker absolut att det är en roman väl värd att läsas.
Roman utspelas i amerikansk college miljö i början av 1980-talet. Den kretsar kring Madeleine som studera engelsk litteratur och som förläst sig på romantiken i en tid när postmodernismen gäller. Sedan har vi två sinsemellan olika män Leonard och Mitchell. Sedan kretsar handlingen  runt dessa personer som ett klassiskt triangeldarama i ett kammarspel. Berättelsen börjar på Madeleines examensdag för att sedan röra sig i tiden fram och tillbaka genom de tre huvudpersonerna. Styrkan i berättelsen ligger först och främst i språket snarare än i historien.

fredag 18 januari 2013

Pojken i resväskan - Lene Kaaberböl & Agnete Friis

Två danska barn- och ungdomsförfattare gör deckardebut. Och det är en på det hela taget lyckad sådan. Det är en mycket obehaglig och skrämmande berättelse om handel med barn och organ. En verksamhet som pågår lite varstans i världen. Här är det Östeuropa och Köpenhamns undre värld.
Boken börjar med att huvudpersonen sjuksköterskan Nina Borg får ett telefonsamtal där hon ombeds hämta en resväska på hovedbanegården i Køpenhamn. I väskan finns en liten naken pojke tillsynes livlös. Men pojken lever och Nina beslutar sig för att ta reda på vem pojken är. Historien har några logiska luckor och även en del svårförklarliga händelser. Men är ändå på det hela taget en riktigt spännande historia. Den har också en del "moraliska" frågeställningar som man länge bär med sig efter läsning.

onsdag 16 januari 2013

Ensam i Berlin - Hans Fallada

Jag älskar denna roman om mänskligt mod och uppror mot nazismens tyranni. Ensam i Berlin gavs ut första gången i Sverige 1948 med titeln En mot alla och då med flera centrala avsnitt strukna. Det här är den första kompletta svenska utgåvan utgiven av det lilla förlaget Lind & Co.
Hans Fallada eller Rudolf Ditzen som var hans riktiga namn föddes 1893. Hans liv kom att bli mycket dramatiskt med inslag som dråp, förskingring, självmordsförsök, mentalsjukdom, alkohol- och narkotikamissbruk. Trots censur och politisk förföljelse valde Fallada att stanna i Tyskland under kriget och räknas numera som en av landets verkligt betydelsefulla 1900-talsförfattare. Han dog 1947, några månader innan Ensam i Berlin publicerades.

Allt är storartat med den här romanen.
Intrigen är lysande, stämningen nervpirrande, enastående miljöbeskrivningar av staden Berlin och fina karaktärsporträtt. Han är så omsorgsfull i sina karaktärsbeskrivningar. Det är inte bara huvudpersonerna som man lär känna utan även bipersoner är så noggrant beskrivna.
Det gamla skötsamma verkmästarparet Otto och Anna Quangel beslutar sig för att lägga lite grus i det nationalsocialistiska maskineriet. Det är en oavbrutet spännande och välskriven roman på över 600 sidor som aldrig blir det minsta tråkig.
Måste läsas! Anbefalles!

lördag 27 oktober 2012

Far och son flanerar en dag i Paris

I går fredag anlände min son och jag till Paris. Vi är här för att fira hans födelsedag. Jag fick för en tid sedan en gåvobox med två övernattningar på hotell i Paris för två personer och efter sondering i familjen fann vi att den användes bäst av sonen och mig.
På fredagen kollade vi mest in omgivningarna i Clichy där vårt hotell, Hotel Recidence Europe,  ligger på Boulevard de General Leclerc. Efter en bit mat på en sushirestaurang återvände vi till hotellet och tog en simtur i hotellets simbassäng. 




 

Imorgon ska jag visa min son Paris och han är så förväntansfull och exalterad. 


Lördag.

Vi vaknade tidigt och efter frukost begav vi oss till metro station Invalid. Därifrån gick vi sedan till Eiffeltornet, dit vi anlände klockan 9. Vi fick vänta till 9.30 då det öppnande. Det var en ganska  kylslagen morgon så vi var något frusna när vi äntligen kunde börja ta oss upp i ena benet i Eiffeltornet.
 



Viktor var själaglad över besöket, men allt har en ände utom korven som har två, så efter mer än två timmar var det dags att bryta upp.
Vi gick för att äta lunch på Brasserie de la Tour Eiffel.


 


Solen började nu titta fram och det var riktigt skönt ute när vi promenerade till triumfbågen. 









Viktor var förtjusande och på gott humör hela tiden. Vi gick till metrostation George V på Champs-Élysées och åkte till metrostation Hotel de Ville där vi promenerade till Notre-Dame.





 

Sedan övertalade jag min son att vi skulle promenera till Shakespear & Co.






Nu var det dags att pausa och fira Viktor lite. Vi stannade till på ett trevligt ställe där vi åt Crepes med nutella.



Promenerade sedan vidare över Pont Neuf till Louvren. Väl där blev Viktor stormförtjust i att få se Mona Lisa.








Sedan beundransvärt nog både ville och klarade Viktor att fortsätta gå hela vägen till Sacré-Coeur.
Nu hade det hunnit bli kväll och vi började bli riktigt hungriga.





Vi stannade för att äta nedanför Sacré- Coeur på en trevlig och trivsam restaurang. 
Viktor har varit fantastisk duktig hela dagen. Han har gått och gått hela denna långa dag. utan den minsta ansats till att klaga. Inte har han heller varit det minsta trött eller irriterad.

Efter middagen åkte vi till hotellet. Imorgon åker vi tyvärr redan hem igen.