tisdag 24 september 2013

Skivrecension

Vieux Farka Touré - Mon Pays  Vieux Farka Touré – Mon Pays

Boureima "Vieux" Farka Touré sångare och gitarrist från det aldrig på intressanta musiker sinande landet Mali. Han är son till den store Ali Farka Touré. Men han klara sig mycket bra själv, utan att behöva stå i skuggan av sin far. Det här hans fjärde studioskiva sedan debuten 2007. Jag hade trots mitt intresse för musiklandet Mali faktiskt missat honom. Men det är bara bra för nu har jag att lyssna och upptäcka yterliggare en begåvad musiker som får hemmet att koka av rytmer. Vid sidan av sin solokarriär har han också tillsammans med den Israeliska sångaren och pianisten Idan Raichel bildat gruppen The Touré - Raichel Collective som har släppt en skiva och turnerat ihop i stora delar av världen.

Skivan är mycket mer akustisk och traditionell än hans senaste skivor. Föregångaren The Secret där kända gitarrister som John Scofield, Derek Truks och Dave Matthews medverkade var mer elektrisk och ett möte mellan olika traditioner. Här är det snarare frågan om en tillbaka gång till rötterna och arvet efter fadern. Här medverkar bl.a. faderns duettpartner Toumani Diabatés son Sidiki på kora.
Det är en väldigt härligt svängande platta i en malisk musiktradition som jag aldrig får nog av.
Helt klart en stark 4

En stor glädje för mig och många andra malmöbor är att han spelar på Inkonst onsdagen 6 november.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar