Häromdagen närmare bestämt den 6 januari fyllde skivbolaget Blue Note 75 år. Vi är många som har en alldeles speciell relation till detta berömda skivbolag. De flesta har nog någon gång hört, men kanske än mer sett en Blue Note skiva. För berömmelsen ligger inte bara i musiken med alla jazzens stora artister utan lika berömda är de för skivomslagen, som kom att bli ett signum.
Den tysk-judiske immigranten Alfred Lion en hängiven jazzälskare sedan unga år var den som startade skivbolaget tillsammans med den vänsterradikale skribenten Max Margulis. Max som framför allt var finansiär, lämnade ganska snart. I stället kom Alfreds barndomsvän från Tyskland fotografen Francis Wolff att bli kompanjon i bolaget.
Allt börjar med en inspelning med pianisterna Albert Ammons och Meade Lux Lewis den 6 januari 1939. Deras första riktigt stora hit var en inspelning av Summertime med sopran saxofonisten Sidney Bechet. Pengarna från den höll bolaget flytande under den tid som Lion var tvungen att tjänstgöra i armen under två år mellan 1941 och 1943. Under denna tid arbetade Wolff för Milt Gabler som hade startat skivbolaget Commodore Music.
I slutet av 1943 var de "back in business" och kunde åter börja spela in artister så som pianisten Art Hodes, trumpetaren Sidney DeParis, klarinettisten Edmond Hall och flera andra. I slutet av kriget kom de att spela in artister som saxofonisten Ike Quebec och 1947 spelade man in den fösta av många med pianisten Thelonious Monk vars inspelningar kan räknas till hans viktigaste i karriären.
Sedan följer inspelningar med snart alla som hade något med den moderna jazzhistorien att göra. Tadd Dameron, Fats Navarro, Howard McGhee, James Moody, Bud Powell vars skivor rankas som de bästa han gjorde. J. J Johnsson, Miles Davis gjorde några skivor för Blue Note men är annars mest känd för sitt samarbete med Capitol och Colombia.
Vidare Clifford Brown, Milt Jackson, Jimmy Smith, Hank Mobley, Lee Morgan, Sonny Clark, Kenny Doham, Kenny Burell, Jackie McLean, Donald Byrd, Sonny Rollins, Dexter Gordon, Herbie Hancock och många många fler.
Berömt är samarbetet med inspelningsteknikern Rudy Van Gelder som räknas till en av de allra viktigaste inspelningsteknikerna i musikhistorien. Han spelade in flera tusen av jazzens mest berömda skivor. Han spelade in för flera skivbolag (Prestige, Savoy) men är mest ihågkommen för samarbetet med Blue Note från 1953 till mitten på 60-talet.
Ett annat berömt samarbete är det med Reid Miles. Han var en grafisk designer och fotograf som anställdes 1955 av Wolff när övergången från stenkakan till vinylskivan krävde något mer. Miles kom att designa flera hundra av Blue Notes tolvtums skivomslag fram till 1965 då Liberty record köpte Blue Note.
Här några av alla berömda skivomslag i bolagets historia. Oftast ett samarbete mellan fotografen Francis Wolff och designern Reid Miles.
Här en länk som skivbolaget har lagt ut i samband med jubileet. Där kan ni gå in och ladda upp en bild och göra ett eget skivomslag.
https://www.facebook.com/bluenote/app_492061697577448
Så här blev mina omslag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar