tisdag 11 februari 2014

Bara Bra Böcker

Som jag tidigare nämnt så hamnar under denna rubrik lästa böcker som har varit stora läsupplevelser. I dag har turen kommit till en av de allra roligaste böcker jag vet.

Romanen Dumskallarnas sammansvärjning som jag har läste när den kom i svensk översättning av Einar Heckscher 1982 på AWE/GEBERS förlag.
Har nog aldrig skrattat så mycket som jag gjorde då, under en kväll och natt. Kommer ihåg hur en vän och inneboende bankade i rummet bredvid. - Håll tyst, jag ska sova! Jag läste vidare och försökte dämpa skrattet. Har sedan läst om den många gånger även om det nu var ganska längesedan.

 Bokens tillkomsthistoria är en mycket sorglig sådan. När författaren John Kennedy Toole var klar med boken 1969 försökte han få något förlag intresserad av den. Men inget förlag visade något intresse, så besviken av motgångarna tog han sitt liv samma år. Boken kom först ut 1980 efter enträget uppvaktande på förlagen av hans mor. Boken vann Pulitzerpriset samma år.

Det är 1960-tal i New Orleans och vi får följa vår hjälte och huvudperson Ignatius J Reilly på hans irrfärder genom livet likt en sentida Don Quijote. Ignatius är en intellektuell, lat och överviktig 30-åring som fortfarande bor hemma hos sin mamma. Hans mor anser att han ska skaffa sig ett arbete, men efter flera års studier har han blivit arbetsskygg. Han har dessutom en något förvrängd självbild som tillsammans med att han är något överkvalificerad för de arbeten som står till buds. På sin jakt efter ett lagom ansträngande arbete hamnar vår hjälte i den ena vanvettiga situationen efter den andra.
 


 

2 kommentarer:

  1. Hej, din blogg är trevlig läsning!
    Ger mig bl a chansen att fräscha upp mitt gamla jazzintresse, som under senare år kommit i skymundan av mitt huvudintresse för klassisk musik.
    Dumskallarna står i hyllan, men ännu av någon obegriplig anledning oläst.
    Sedan blir jag nyfiken på det vackra biblioteket som illustrerar din blogg. Är det möjligen det där från Prag?

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir! Alltid trevligt att få uppmuntran. Jag undrar nämligen ibland varför jag gör detta ganska tidsödande projekt. Du bör absolut läsa Dumskallarna någon gång. Själv planera jag omläsning snart. Kommer just nu inte på var jag hittade bilden. Återkommer i frågan.

    SvaraRadera