torsdag 20 februari 2014

Bara Bra Böcker

Då var det åter dags att minnas en roman som lästes för länge sedan. Jag läste den när den kom ut 1989. Minns att jag fastnade för omslaget först. Bilden är tagen av den berömda fotografen Christer Strömholm och titeln är ett citat från Baudelaire.

Tor-Ivan Odulf (1930-1988) var frilansfotograf och filmare. Boken var författarens debut men den kom ut först efter hans död och då färdigställd av författarens hustru Åsa Moberg. Boken blev Augustnominerad samma år den kom ut.      

Det är vad som brukar kallas en utvecklings och bildningsroman. Det är en självbiografisk roman/skröna som utspelar sig i 50-talets Paris. Det är bohemernas, de svältande konstnärerna, hororna och hallickarnas Paris.    
Som alltid är det svårt att minnas handlingen i bok som man läste för tjugofem år sedan. Så jag citera helt enkelt baksidestexten. "Några unga män är dramats huvudaktörer. De lever ett hårt och utsatt liv i Paris på 50-talet, alldeles på gränsen till eller vid sidan av det lagliga. De är hungriga, ångestridna, hemlösa och äregiriga. De söker döva sin oro med sprit, men framför allt med sex. Den ständigt lättväckta sexuella åtrån tyngs dock aldrig av att några djupare relationer utvecklas."

Det är intensiv roman med stark närvarokänsla. Det är värld som är rå, skitig, kladdig och våldsam. Inte mycket kärlek men väldigt mycket sex.

Som sagt det var länge sedan jag läste den. Vet ej vad jag skulle tycka idag. Men då gillade jag den väldigt mycket.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar