söndag 16 februari 2014

Skivrecension

Oddarang - In Cinema är gruppens tredje skiva. Det är den fösta av deras skivor som jag ramlar över. Skivan kom ut i oktober förra året, men det är först nu som jag haft haft tillfälle att lyssna på den.

Oddarang är en finsk "jazzgrupp" som debuterade 2006 med "Music Illustrated" och 2011 kom deras andra album "Cathedral" ut.
Gruppen består av grundaren, kompositören och trummisen Olavi Louhivuori (har spelat med bl.a. Tomasz Stanko), Ilmari Pohjola, trombon, Osmo Ikonen, Cello, Lasse Sakara, gitarr och Lasse Lindgren, bas.

Titeln på skivan är mycket talande. Det är musik som är väldigt "filmisk" (läser senare någonstans att musiken faktiskt också gjordes för en film). Långa repetitiva musikavsnitt. Flera av låtarna är över tio minuter långa.Grundtonen är mörk och sorgsen med. Vemod som gränsar till det smärtsamma emellanåt. Det är melankoliskt vackert fast då och då sipprar också ljuset fram. Läser att bandet jämförs med Esbjörn Svensson trio. Visst kan det vara riktigt!Fast jag skulle vilja hävda att det i så fall är ännu mer besläktad med den musik som de två återstående medlemmarna i just nämnda band,  Dan Berglund med sitt Tonbruk, och Magnus Öström med sitt band skapar.

Jag gillar det här mycket och tänker lyssna in mig på deras tidigare skivor.            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar