måndag 13 juni 2016

Höstens böcker 2016

I fredags kom Svensk bokhandels stora nummer Höstens böcker ut. För oss i bokhandeln är det ett omistligt verktyg för att vara ordentligt förbered inför hösten och den kommande julförsäljningen. Först brukar jag bara snabbt bläddra igenom den, för att sedan mer noggrant och systematiskt gå igenom förlag för förlag. Det blir flera genomläsningar efter hand, men redan nu efter en genomläsning med några koppar starkt kaffe som sällskap kan jag notera några titlar som jag gärna själv vill läsa.  



Även för en som läser hyfsat många böcker på ett år ändå bara en droppe i havet. Det är otroligt många böcker som jag önskar att jag hade tid till att läsa. Det är dessutom så (alltid likadant varje år) att flera av våren och sommarens böcker fortfarande är olästa. 

Här kommer i alla fall några boktips. Några kommer säkert också att bli lästa medan andra med stor sannolikhet inte blir det. Oftast för att det tillkommer andra titlar som missades. Ibland är det så (ofta faktiskt) att det är först när man håller boken i handen som valet görs. 

Islam och toleransens framtid - Sam Harris och Maajid Nawaz - Fri Tanke  
Som universum, ungefär - Jón Kalman Stefánsson - Weyeler 
Här slutar allmän väg - Ida Andersen - Bokförlaget Mormor

Bokförlaget Atlantis gör en storsatsning på återutgivning av George Simenons böcker om kommissarie Maigret. De kommer att ge ut tre titlar per säsong och nu i höst kommer Maigret på nattklubb, Maigret på semester och Min vän Maigret. 

Släkters gång - Jan Kjaerstad - Atlantis  
Min granne Nazisten - Eric Lichtblau - Historiska Media  
De oroliga - Linn Ullmann - AB 
Sin egen värsta fiende - Nathan Shachar - AB
Paul McCartney - Paul Norman - Forum
Nära dig - Lucie Whitehouse - ETTA
Ingenstans att vila sitt huvud- Francoise Frenkel - Eisabeth Grate Bokförlag
Det svenska hatet - Gellert Tanmas - N&K
Filosoferna - Svante Nordin - N&K
Den tid då ljuset avtar - Eugen Ruge - Nilsson Förlag
Vedersakarens död - Hans Keilson - Nilsson Förlag
Slagregnens år - Crister Enander - Heidruns 
Manolitas tre bröllop - Almudena Grandes - Norstedts 
Hennes nya namn - Elena Ferrante - Norstedts 
Tysk litteratur: Från Hildebrandssången till Kanak sprak -  Sture Packalén - Carlsson bokförlag




  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar