onsdag 13 juli 2016

Hustrun - Meg Wolitzer

"Det ögonblick då jag bestämde mig för att lämna honom, det ögonblick då jag tänkte att nu räcker det, slungades vi fram i ett plan på tiotusen meters höjd över havet, men för en utomstående såg allt lugnt och fridfullt ut. Precis som i vårt äktenskap, hade jag kunnat säga."

Det här är de första raderna i Meg Wolitzers hyllade roman Hustrun. Det är en öppning som bjuder mersmak. Och mycket riktigt är det en författarröst som verkligen kan berätta så man häpnar. 



Här är fullt av roliga liknelser och hon äger en klar blick för väsentliga detaljer. Mästerliga beskrivningar av det sociala spelet, om ynkedom och falskhet. 

Det är en riktigt bra roman, men den tappar stringens på slutet och blir lite tradig. Dessutom är slutet inte så trovärdigt och ganska märkligt även om åtminstone jag kunde ana peripetin som sker . 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar