tisdag 18 februari 2020

Inför bokrean 2020

Nästa vecka stundar årets bokfest, nämligen den årliga bokrean. För en som jobbar i bokhandeln är det mycket att stå i innan allt är klart för beskådan och försäljning. 
Några dagar då vi vänder upp och ner på butiken för att få plats med alla intressanta reaböcker. 

Årets rea är min trettioförsta rea som jag jobbar med, långt många fler har jag upplevt, då 
det var en stor händelse även innan jag började i bokhandeln. 



Tänkte jag skulle tipsa om några personliga favoriter jag läst, men också om böcker som jag själv tänkte införskaffa. En vägledning som är hårt gallrad för att det ska var hyfsat överskådligt.      

Bland romanerna.   

Bomullsängeln av Susanna Alakoski, som redan går på rean, tycker jag är en given bok i kassen. 
I Oxögat av Ida Andersen är en annan.
4321 av Paul Auster bör heller inte förbigås.     
Syskonen av Tessa Hadley
Arv och miljö av Vigdis Hjort bör ingen missa. 
Jag for ner till bror och Vi for upp med mor av Karin Smirnoff är givna.  

Bland deckarna.

En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson 
Silvervägen av Stina Jackson. 
Babylon Berlin av Volker Kutscher är brottsligt att missa. 
1793 och 1794 av Niklas Natt och Dag.

Blandat.
Muralgranskaren av David Nessle är obetalbart rolig.  

Historia.

Landet utanför av Henrik Berggren 
Stasiland av Anna Funder är ett mästerverk.  
Svälten av Magnus Västerbro. 
Orden som formade Sverige av Elisabeth Åsbrink.  
Skånes historia i tre delar av Gunnar Wetterberg är en av reans riktiga godbitar. 

Memoarer & Biografier. 
Jag vill sätta världen i rörelse av Anna-Karin Palm.
Den nya dagen gryr av Johan Svedjedal.  

Annat.
Konsulterna av Lisa Röstlund & Anna Gustafsson är en viktig bok.  
Sapiens Av Yuval Noah Harari.
Det omätbaras renässans av Jonna Bornemark. 


Som sagt, detta är ett litet urval ur årets Reakatalog.  
  

  
   

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar