torsdag 3 oktober 2013

Äntligen!


Det börjar närma sig den tid på året då tillkännagivandet av nobelpriset i litteratur står för dörren. Tror bestämt att någon gång nästa vecka kommer akademin med sitt tillkännagivande.
Ända sedan jag började i bokhandeln för 25 år sedan har detta återkommande "spänningsmoment"  varit något jag ser fram emot. Det är inte bara roligt att varje år försöka gissa och sedan diskuterar valet. Men det viktigaste tycker jag nog är det att litteraturen får vara viktig och stå i strålkastarljuset. Detta under en kort och intensiv period, men ändå !Det är också viktigt för försäljningen i bokhandeln. Somliga år kan valet av litteraturpristagare vara direkt avgörande för om det blir ett bra eller dåligt  försäljnings år.
Vilka är då årets favoriter? Enligt spelbolagen så ser det ut så här :
Väldigt många av dessa namn återkommer år efter år. Under flera år har dessa ständiga kandidater ofta varit  Adonis, Joyce Carol Oates, Philip Roth och Assia Djebar, Alice Munro , och några till. Men tycker mig också märka att på senare år, sedan spelbolagen la sig i har vissa namn kommit i skymundan. Så som Antoni Lobo Antunes, Junot Diaz, Cees Nooteboom, Margaret Atwood och några andra som ständigt låg på den "heta listan" kommit att betraktas som riktiga högoddsare. Det är roligt att se hur Bob Dylan under de senaste åren betraktas som en kandidat att räkna med. Ingen skulle vara gladare än jag och jag anser även honom värdig. Men tror däremot inte att akademin gör samma bedömning. En som jag inte heller tror på är Murakami. Sedan har jag hört från säkra källor att Joyce Carol Oates är utesluten sedan flera år.
Vem ska man då satsa en peng på? Jag tror att man får söka längre ner i listan. Men vem som jag där ska sätta en slant på det behåller jag för mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar