torsdag 24 oktober 2013

Bombino


I går gästades Babel i Malmö av en av ökenbluesens främsta representanter, tuaregen Omar "Bombino" Moctar, född 1980 i Agadez, Niger. Jag hade sedan länge planerat att gå på denna konsert, då jag blev uppringd av tidningen Lira som sa att jag vunnit två biljetter. Ett stort tack vill jag framföra till den alldeles omistliga tidningen Lira som ingen vettig människa kan klara sig utan.

Så till konserten i går. Det blev en lång väntan innan de till slut stod på scenen någon gång strax efter nio. Bombino och hans tre medmusikanter inledde först med en stillsamt gungande akustisk halvtimme. Där Bombino spelade akustisk gitarr tillsammans med bas, traditionell nordafrikansk trumma och handklapp. Sedan kopplas elgitarrerna in och ett överjävligt sväng tar vid. En enastående timme följer där de enskilda låtarna nästan inte går att urskilja från varandra. De fyra musikanterna pumpar rytmiskt fram "evighetslånga" elektriska gitarrslingor av sublim hörsamhet för sin musikaliska tradition. Med undantag för de mer kända bandet Tinariwen är Bombino en värdig representant för den Tuaregiska ökenbluesen. Han är en mycket skicklig gitarrist som under sin uppväxt brukade titta på videor med Jimi Hendrix och Mark Knopfler.

Jag tror att vi var många som gick glada och leende därifrån.

Här en liten spellista för den intresserade.   Bombino

1 kommentar: