torsdag 3 oktober 2013

Femtio Fantastiska ECM Skivor

Travels - Pat Metheny Group

1982 kom gruppens tredje skiva Offramp ut. Det är här som Metheny använder den så karaktäristiska gitarrsynten för första gången. Här finns också den underbara låten "Are you going with me" som kan sägas ha blivit en slags signaturmelodi.


Samma år som den här skivan släpps gör bandet en längre turné som spelas in och ges ut året efter 1983. Travels är bandets första liveskiva, och vilken skiva sen! Det här är stor musik med ett band som är i sin kanske mest kreativa period. Här finns många fina exempel på Pat Metheny och Lyle Mays sammarbete. Ett  låtskrivarpar som kan sägas vara den moderna jazzfusionens  Lennon/McCartney.
Glömmer aldrig när jag första gången hörde denna skiva och öppningsspåret som just är "Are you going with me"
Spelades om och om igen under flera dagar och nätter. Här finns många sjukt bra låtar. Den mycket vackra titelsången "Travel" är en låt som får änglarna att gråta.
Samma år hade jag förmånen att få rodda åt Pat Metheny Group när de gjorde inte bara den bästa konsert jag sett med dem, utan en av de allra bästa konserter jag hört och sett överhuvudtaget. Sedan blev det ju inte sämre av att Pat Metheny personligen tackade och skakade hand med mig. ;)
Glömde dock att be om en autograf.  
   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar