torsdag 27 november 2014

Julöl 2

Då fortsätter jag mitt projekt med avsmakning av julens öl. Idag provar jag Mikkeller Santa's Little Helper (11354)
Herre jösses! Den här var stark, alldeles för stark. Och då menar jag inte smakmässigt, för konstigt nog smakar den inte så starkt. Det är en riktigt god öl av Belgisk dark ale typ. Ganska söt med smak av sirap, kaffe, tvål och mörk chocklad.
Mikkeller, Santas little helper, 9,1% 
Men då den är så alkoholstark (9,1%) passar den inte som julöl. Då åtminstone jag anser att en och annan snaps hör hemma på julbordet, så är det i kombination med en sådan här öl förrädiskt.

Den passar bättre dagen innan julafton. En öl till uppesittarkväll med lite nötter eller kanske till avsmakningen av den varma skinkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar