lördag 22 november 2014

Julöl

Så var det då dags att prova årets första julöl. För att hinna prova de flesta innan jul gäller det att börja i tid. Så nu kommer jag med stor sannolikhet att vara på pickalurven fram till jul. 
 Men vad gör jag inte för er!   Allt ska ni veta! Enkom så ni ska veta vilken öl ni ska ha till julbordet.  Idag riktar jag strålkastarljuset på Sigtuna Winter IPA (11319)



Den här lanserades redan förr året. Ölen är bryggd på ekologiskt pilsnermalt tillsammans med amerikansk ekologisk humle av sorterna Simcoe och Cascade.
Beskrivs som en torr och balanserad öl med tydlig beska. Det är nästan lite väl besk skulle jag då vilja påstå. Ganska stark är den också, 6% närmare bestämt  vilket gör att den så här på eftermiddagen slog på ordentligt 

Mumsar på några kalla köttbullar som passar alldeles utmärkt till denna humlerika öl med smak och doft av aprikos, toffee , sirapslimpa och något lite choklad. Kan tänka mig att den passar utmärkt till en del av julmaten. Kanske då främst revbensspjäll.


Det är en god IPA som får högt betyg,  men någon riktigt Julöl var det ändå inte.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar