måndag 22 juni 2015

Copenhagen Jazzfestival 2015

Så var det åter dags för ett av årets höjdarmoment, nämligen Copenhagen Jazzfestival. Nästa fredag 3 juli börjar festivalen. Tänkte att jag liksom i fjor skulle tipsa om vad som jag anser är viktigt och som jag köpt biljetter till. Men även tipsa om konserter som jag skulle vilja gå på och kanske kommer att gå på, men som jag ännu inte har bestämt mig för. 


   
Redan första dagen finns det massor att välja på. David Sandborn på Klampenborg och Yellojackets på Islands Brygge tävlar om uppmärksamheten. Men då jag sett och hört dem flera gånger väljer jag Jamie Cullum & Tivoli Big Band på Tivoli. Det är konsert som dessutom inte kostar mer än inträdet på Tivoli. Vilket är en klar fördel då resten av veckan kommer att kosta en del. På lördag 4 juli bär det iväg över igen efter jobbet till DR konserthus då Brad Mehldau Trio spelar. Det ska bli riktigt trevligt.

Som det ser ut nu så hoppar jag över söndag, måndag och tisdag. Sedan har jag en önskan om att åka över på onsdag. Dock jobbar jag sent den dagen så det kan bli svårt. Men i så fall står valet i mellan Vijay Iyer Trio på Jazzhouse eller Michel Camilo på Amager Bio. 

Sedan ser det ut som att det inte blir så mycket mer förrän på lördag, då jag köpt biljett till Bill Frisell på Islands Brygge.
Men för den som har semester eller mycket tid över vill jag verkligen rekommendera att bara ströva omkring och ta del av alla grattis konserter som pågår lite överallt på gator, torg och i parker. För den som dessutom har gott om pengar finns det hur mycket som helst att gå på. Här kan ni ta del av katalogen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar