onsdag 17 juni 2015

Konsert med Mikael Jakobsson 5- lördag 13 juni på KOKO jazzclub i Helsingfors.

Jag tillbringade några dagar i Helsingfors i slutet av förra veckan. På lördag kväll gick jag på jazzkonsert. Då jag inget vet om Helsingfors jazzliv hade jag kollat upp vad det fanns för spelställen innan jag for. Det enda jag fann som kunde intressera mig var detta.

Nämligen Mikael Jakobsson 5KOKO Jazzclub. Det är en ganska ny jazzklubb som om jag förstår det rätt även används som teaterlokal. En av medlemmarna i kvällens band, basisten Timo Hirvonen är också en av de drivande bakom klubben.  

Då dagen var solig och varm tillbringade jag mestadels av eftermiddagen på olika utomhusbarer. Konserten var annonserad till klockan sju, men då Helsingfors ligger en timmer före Sverige var det fortfarande varmt och framförallt väldigt ljust vid den tiden. Det kändes lite konstigt att sätta sig inomhus i en lokal som man hade gjort allt för att skapa intim och mysig stämning i. Tända ljus på varje bord i en ganska stor lokal där solljuset ännu kunde ses från barlobbyn bredvid.


Ett tjugotal personer hade sökt sig hit ikväll. Strax efter sju stod gruppen på scen.
Mikael Jakobsson som för mig var helt obekant, har jag nu när jag skriver detta kollat upp. Han är född 1969 och är en namnkunnig jazzpianist som är utbildad på jazzsektionen på Sibelius akademin. Bland annat spelat i Five Corners Quintet och Ira Kaspi Jazz Diva Band.

Övriga musiker i bandet var Mikko Innanen, altsax och baritonsax, Arttu Takalo, vibrafon, Timo Hirvonen, bas och Mika Kallio, trummor.

Gruppen bjöd på musik ur Blue Notes låtkatalog. Gruppen framförde kompetent och skickligt välkända låtar från Herbie Hancock, Wayne Shorter, John Coltrane, Jackie McLean, Eric Dolphy och Sonny Rollins.    

Efter två timmar spel med en kort paus mellan seten var det slut. Det skulle senare bli fri jam. Men jag valde att bryta upp och promenera hem genom ett fortfarande ljust Helsingfors.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar