lördag 20 juni 2015

Höstens Böcker 2015

Efter flera timmas cyklande med min dotter och därefter en stor tallrik pasta med tomatsås. Är det nu dags för en rykande het kopp kaffe och bläddrande i Svensk bokhandels stora nummer Höstens böcker 2015.

Flera av våren och sommarens böcker ligger fortfarande olästa i drivor runt om i lägenheten. Förhoppningsvis kommer några att bli lästa under sommaren. Trots det faktum att många av vårens böcker fortfarande är olästa är det likväl så att jag ser fram emot alla nya intressanta hösttitlar. :) : ) :)



 Här följer en radda böcker som jag vill uppmärksamma lite extra och som jag hoppas få tid att läsa.

* På den förlorade ungdomens café - Patrik Modiano - Elisabeth Grate Bokförlag
* Jihadisternas återkomst - Patrick Cockburn - Celanders
* Kartor, Gåvor, Hemligheter - Nuruddin Farah - Modernista
* Kampen mot illusionerna - Richard Dawkins
* Ställ ut en väktare - Harper Lee - AB
* Underkastelse - Michel Houellebecq - AB
* F - Daniel Kehlmann - AB
* Irakisk Kristus - Hassan Blasim - AB
* Tisdagsklubben - Anna Fredriksson - Forum
* Krisernas Grekland i politik och litteratur - Christina Heldner & Torsten Rönnerstrand - Carlsson
* Historiens tyranner - Daniel Rydén - Historiska Media
* Millennium 4 - David Lagerkrantz - Norstedts
* Satantango - László Krasznahorkai - Norstedts
* Ut i världen - Karl Ove Knausgård - Norstedts
* En amerikansk förlust - Philipp Meyer - Norstedts
* Butcher's Crossing - John Williams - N&K
* Vägar hem - Alejandro Zambra - N&K
* Islams dynamiska mellantid - Mohammad Fazlhashemi - Atlantis
* Alvernas liv - Muriel Barbery - Sekwa
* Renhet - Jonathan Franzen - Brombergs
* Vinterstängt - Jørn Lier Horst - Lind & Co


Det blir sällan som jag planerar. Några av de ovan nämnda böckerna blir säkert lästa, men lika ofta blir det helt andra titlar som hamnar i mitt blickfång.          
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar