onsdag 3 juli 2013

Musikbiografier


På senare år har det kommit en flodvåg av musikbiografier. Framför allt rockbiografier som har blivit en stor egen genre. Musiker har så klart i alla tider skrivit om sina liv och det har skrivits biografier över musiker förr också. Men aldrig i sådana mängder och så många samtidigt. Det är helt klart en trend och en framgångsrik sådan. En utgivning som förlagen vet är en given kassako. Många kunder verkar gilla genren i sig och väljer inte utifrån om det är en artist eller musiker som de gillar eller har en relation till. Själv måste jag ha ett intresse för bandet eller artisten för att jag ska läsa, så som jag läser vilken annan biografi eller memoarbok om någon jag är intresserad av. Det må vara om Picasso, Gustav Vasa eller Pink Floyd. Vad jag menar är att det är objektet och inte genren som styr mig.

Här en lista på några bra musikbiografier och memoarer.

2. Just Kids - Patti Smith
3. Clapton - Eric Clapton
4. Precis i Tiden - Rune Carlsson
5. Memoarer, första delen - Bob Dylan
6. Livet - Keith Richards
7. Dylan - Howard Sounes
8. A strange tale - Hans-Olov Öberg
9. Jan Johansson - Erik Kjellberg
10. Miles självbiografin - Miles Davis med Quincy Troupe
11. Cornelis - Oscar Hedlund
12. John - Cynthia Lennon
13. Ett Bluesliv - Klas Gustafson
14. Enkel vacker öm - Klas Gustafson
15. Satchmo - Mitt liv i New Orleans - Louis Armstrong
16. Som om jag hade vingar - Chet Baker
17. Dansat med lyckan - Édith Piaf
18. Lady sings the Blues - Billie Holiday
19. Billie Holiday - Julia Blackburn
20. Leonard Cohen - Anthony Reynolds
21. The Beatles - Mark Hertsgaard
22. Bird lever - Ross Russel            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar