onsdag 10 juli 2013

Redan nu? Tips på höstens böcker

En av mina förhoppningar med min blogg är att kunna hjälpa att sålla i bokutgivningen. Kanske finns det någon som gillar vad jag läser och rekommenderar. Som själv har svårt att hänga med i bokfloden. Eftersom jag arbetar i bokhandel har jag en hygglig överblick av bokutgivningen.
I mitten av juni varje år kommer alla bokhandelsmedhjälpares bibel ut. Nämligen Svensk bokhandels höstboksnummer som innehåller, långt ifrån alla, men en ganska stor del av höstens bokutgivning. Jag har bläddrat igenom den några gånger nu. Tänkte därför ta tillfället i akt och tipsa om några av höstens böcker som jag själv önskar läsa eller hoppas hinna läsa.

En bra karl är svår att finna - Flanery O´Conner - Bakhåll

Kanada - Richard Ford. Bromberg.
Jesus Barndom - J.M Coetzee. Bromberg.
Utsuddat spår - Dror Mishani. Bromberg. Deckare från Israel.
Jan Allan minns sitt femtiotal. En av våra allra största svenska jazztrumpetare minns med hjälp foto en svunnen tid.

Svekets offer - Set Mattson. Uppföljaren till Ondskans pris. Historiska Media
Dimridå - Philipp Kerr. Andra delen av Berlin Noir. Här kan ni läsa om första delen Falskspel.

Folken på rosornas ö - Nathan Shachar. Atlantis. Essäer om Rhodos.

Parallella historier - Péter Nadas. AB förlag. Tredje volymen av Frihetens andning.

Profeterna vid evighetsfjorden - Kim Leine. Forum.

Min Kamp vol 6 - Karl Ove Knausgård. Norstedts. Ett måste. Längtar!
Sonen - Philipp Meyer. Norstedts

Han är tillbaka - Timur Vermes. Leopard förlag.
Halvblodsblues - Esi Edugyan. Leopard förlag.

Ruben Jablonskis äventyr - Edgar Hilsenrath. Thoren & Lindskog
Agnes - Peter Stamm. Toren & Lindskog

Hur skall det gå med Pinnebergs - Hans Fallada. Lind & CO

Om det nu blir dessa eller några helt andra är aldrig lätt att veta förrän året är slut. ;)

            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar