lördag 10 maj 2014

Upprorsmakaren - Rezan Aslan


Vilken enastående prestation det här är. Spränglärd skildring av den historiske Jesus. Författaren har doktorerat i religionssociologi vid University of California. Han har ägnat tjugo års forskning åt kristendomens ursprung. Det är häpnadsväckande intressant för en som mig som inte är så bevandrad i bibeln. Här får jag dels en genom gång av bibeln och Jesus Kristus samt bilden av hur och varför det blev som det blev. 








Det är ett storartat pedagogiskt arbete som inte för en stund är tråkigt och heller inte särskilt svårt att följa med i. Det är en bok som när jag läst den genast ville läsa om den. Vilket jag nog också kommer att göra ganska snart. Det är i alla fall helt klart en bok som man kan återvända till många gånger om så bara för att slå upp i.

Jag tänker inte recensera den, för det låter sig inte göras. Åtminstone inte av mig. Kan bara säga det att för den som är det minsta lilla intresserad av att förstå hur denne judiske rebell, som vi vet nästan ingenting om, kunde bli Guds son, måste läsa denna bok.

Köp den! Ni kommer inte att bli besvikna. Fast det är klart, ett varningen ord kanske är på sin plats. Det är knappast en bok för fundamentalister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar