onsdag 30 november 2016

Det lille bryggeriet Black Chili Lakrids

Då jag skulle bunkra lite fler julöl fick jag syn på den här. Eftersom jag älskar både chili och lakrits var det ganska självklart att inhandla denna trots det hutlösa priset. 

Det lille bryggeri startade 2005 och sedan 2009 ligger bryggeriet i Bringstrup, Ringsted. Bryggaren René Hansen gör ett tiotal olika öl.   
Jag har inte smakat så många av deras öl innan, men jag gillade skarpt Black Chili Lakrids





Det är en mörk öl som bryggeriet själva inte betecknar som en stout/porter, men som jag nog vill hävda är en adekvat beskrivning. 

Rostad malt med tydlig smak av både chili och lakrits. Här finns också inslag av rågbröd och kaffe, men det är den markanta chilin tillsammans med den pikanta lakritsen som gör det här till en lång vänskap. När jag druckit den ville jag genast ha en till. Det var alldeles för lite med en 33 centiliters flaska. Jag kommer helt klart att inhandla denna igen, men priset på 45:- skrämmer och kanske blir det inte så ofta. Men då och då vid festliga tillfällen.         
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar