måndag 3 juli 2017

Jazzsufiern tipsar om Copenhagen Jazzfestival

På fredag startar Copenhagen Jazzfestival för trettioåttonde året. Mer än 1300 konserter på runt 120 olika spelställen mellan 7 juli och 16 juli gör att man bör ha någon form av strategi och planering. 


2017 års affisch.   
En strategi kan vara att strosa runt ett litet gäng, dricka öl och ta del av alla gratis musikevent som pågår lite överallt och senare på kvällen om andan faller på, gå på en konsert som kostar. 

En annan strategi kan vara som ovan fast med familj. Då kan man även ta sig till Fredriksberg där de har gratis jazz för barnen, nästan alla dagar. Kanske skickar man sedan hem familjen till Malmö och går på en kvällskonsert. 

Den vanligaste strategin för mig själv har under åren, då jag ofta jobbar den veckan, varit att åka över efter jobbet till en konsert som jag köpt biljett till i god tid före. 

Hur man nu än väljer att göra, så kanske lite information är välkommet. Här följer några tips på konserter som jag tycker man inte bör missa. Några är sådana som jag sedan länge har bestämt mig för att gå på, som Herbie Hancock (slutsåld). Andra kan vara konserter som jag fortfarande inte bestämt om jag kan, hinner eller har råd att besöka, men som jag skulle vilja. Sedan tipsar jag även om några konserter, där jag redan har sett artisten och därför står över, men som jag ändå rekommenderar. 


Årets tröja
7/7  För den som ännu inte sett Jan Lundgren när han framför sin hyllning till Jan                           Johansson (recension från Malmö) bör söka sig till Montmartre denna kväll eller någon         annan kväll under veckan , då de också spelar. 

8/7  Grattis Jazz kl 15.00 på Café Emma. Morten Højring organic Trio "Tribute to Wes                    Montgomery"

8/7  Ytterligare ett gratis event som man inte bör missa är med dansk jazz grand old man               Jesper Thilos Quartet på Palae Bar kl 17.00

8/7  På kvällen kl 20.00 på Islands Brygge uppträder den malinesiske sångerskan Oumou             Sangaré. 

9/7  På Tivoli spelar denna kväll kl 20.00 en av mina favoritmusiker Jan Garbarek Group. 

Trots att han varit en ständig följeslagare i mer än trettio år och att jag verkligen diggar honom, så ska jag inte gå på denna konsert, då den krocka med ett annat evenemang. 

9/7  Jag ska istället under större delen av söndagen delta i en liten minifestival på                              Sølyst i Klampenborg med denna laguppställning.
         kl 15.00 Mike Stern/Randy Brecker Band
         kl 17.00 David Sandborn med bröderna Doky & Dave Weckl. 
         kl 19. Grand final med båda banden. 

10/7  Woody Allen & his New Orleans Jazz Band  på Amager bio kl 20.00

11/7  Villaume/Bodilsen/Lund feat. Max Ionata på Café Den Blå Hund, Fredriksberg kl 21.15

12/7  Ulf Wakenius & Eric Wakenius. Far och son som har en sprillans ny platta i bagaget                 spelar på Haveselskapets Have, Fredriksberg kl 18.00

12/7 Den originella gitarristen Bill Frisell spelar på  Kulturhuset Islands Brygge kl 20.00. 
          (recension från förra gången han var här)

12/7 Kanske någon hellre väljer jazztrion alla pratar om Phronesis, det hetaste sedan E.S.T.
         (recension från 2014

13/7 Jag är en av de lyckliga som kl 20.00 denna dag ska se Herbie Hancock på DR                          Koncerethuset. Tidigare på dagen avnjuter jag gratis jazz i byn, som t.ex Dawda                        Jobarth/ Stefan Pasborg feat. Morten Schantz på Balders plats kl 15.00

14/7 Gratis jazz med Jacob Fischer Trio på Melchiors plads kl 15.00 

14/7 Eliane Elias på Skuespilhusets Store Scen kl 20.00

15/7 Roberto Fonseca på Kulturhuset Islands Brygge kl 20.00. (spelade i Malmö 2013)

15/7 Ibrahim Electric på DR Koncerthuset kl 21.00 


Det här var ett litet urval av alla de hundratals konserter som pågår under festivalens tio dagar.  Och som sagt tänk på alla gratiskonserter som verkligen är ett utmärkt sätt att upptäcka ny musik på. 


Vi ses i byn!

"Jazz washes away the dust of every day life" - Art Blakey

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar