fredag 30 december 2022

Årskrönika med 2022 års lästa böcker

2022 har varit ett händelserikt år minst sagt. Året började med flera sjukdagar som var coronarelaterade.  Fick corona dagen innan nyår, men var bara riktigt sjuk en dag, men fick likväl stanna hemma en vecka, enligt smittskyddsreglerna. Familjemässigt har det fortsatt vara struligt, utan att gå in på det för mycket. På sensommaren gick min mors sambo bort, Ronny, som jag känt i fyrtio år. 

Åkte till Paris i maj och under sommaren har det blivit flera längre vandringar längs med Skåneleden och även i Danmark. Min son tog studenten och flyttade även hemifrån.     

Även detta år har jag varit ganska inaktivitet här på bloggen, nästan inga bokrecensioner, något fler koncertrecensioner.  

Här följer några av årets bästa konserter. 

29/3 - Jacob Karlzon - Paladium

14/4 - Delvon Lamar Organ Trio - Slagthuset

20/5 - John Scofield - Amager Bio  

25/6 -  Oumou Sangaré - DR koncerthus

5/8 - Anouar Brahem - Ystads teater  

17/10 - Tedeschi Trucks Band - Amager Bio

 

Min mångåriga tradition att gå igenom årets lästa böcker gör jag inte avkall på. Den skarpögde ser att det finns en och annan bok som inte kom ut under året. Här följer utan rangordning nästan alla. De som markeras med fet stil är böcker som ingen bör missa.    

Infiltratörerna - Norman Ohler

Jag tänker ofta på dig - Trygve Bång

Skönheten i kaos - Julia Ravanis 

Vargatider - Harald Jähner

Silverview - John le Carré

Sluta aldrig fly - Harlan Coben 

Sju sorters människor du träffar i en bokhandel - Shaun Bythell

Romarrikets undergång - Dag Sebastian Ahlander

Je m'appelle Agneta - Emma Hamberg

Mor är död - Vigdis Hjort 

I dina händer - Malin Persson Giolito

Kommissarie Maigrets Paris - Anita Limare

Äppelmannen - Anne Mette Hancock 

Frusen timme - Britt Peruzzi 

La familia grande - Camille Kouchner

Pitbull - Anne Mette Hancock

Städerskan - Nita Prose

Natriumklorid - Jussi Adler-Olsen

Svensk bryggerihistoria - Peter Sandberg

Det fallna imperiet - Martin Kragh

Färskt vatten till blommorna - Valérie Perrin

Ruth & Pen - Emilie Pine

Älskar ni mig - Olle Svenning    

En sista söndag - Julie Parsons 

Satans sommar - Kim Faber & Janni Pedersen

Käre Strix! Broder Lars! -  Björn Meidal

Mysteriet Henry Pick - David Foenkinos

I morgon under striden, tänk på mig - Javier Marias

Isolde - Katrine Engberg

Kärlek i fem akter - Daniela Krien 

Februari 33 - Uwe Wittstock  

Vad vi pratar om när vi pratar om kärlek - Raymond Carver 

De tysta satelliterna - Clemens Meyer

Åren - Annie Ernaux

Anomalin - Hervé Le Tellier

Kvinna sedd bakifrån - Jesper Wung-Sung

Havsörnens skrik - Karin Smirnoff

Början på allt - David Graeber & David Wengrow

Obehagliga författare - Arne Häggqvist

Mitt stora vackra hat - Elisabeth Åsbrink 

Förinta - Michel Houellebecq

  



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar