fredag 12 juli 2019

Metallicakonsert med min son -2019-07-11

Det bör sägas med en gång att det här inte är en regelrätt konsertrecension. Jag är inte rätt person att bedöma Metallicas prestationer, då jag (det här låter väl inte klokt) aldrig tidigare hört dem vad jag vet. Vad i helsike gjorde jag då där frågar sig säkert vän av ordning. 

Min närvaro var betingad av min son som fick en biljett till konserten i födelsedagspresent och jag ville inte att han skulle gå själv, så det fick bli en biljett även till mig. 

Viktor och jag åkte till Køpenhavn redan tidigt på dagen. Ett strålande fint väder mötte oss när vi gick till halmtorvet för att luncha på Carlton. Min son Viktor åt en hamburgare som han tyckte var en av de bästa han ätit och jag avnjöt en väl tilltagen brunch. 



Vi promenerade sedan bort mot sjöarna och följde dem tills vi vek av mot Kongens Have. Vi hade gått om tid innan Metallicakonserten skulle börja. Denna vecka har det varit jazzfestival i Byn och jag hade koll på att det skulle bjudas på gratiskonsert i Kongens Have kl 16.00 med Frands Rifbjerg 4tet. 

Vi gick först till Orangeriet för en glass och kaffe. Sedan lade vi oss i gräset, solade och inväntade musiken. 





Det var skönt att ligga och slappa, lyssna på jazz och sola en stund innan vi bröt upp för att gå mot Teliaparken. 

Vi stannade till på restaurant Søpromenaden för middag, då klockan hade blivit kvart över fem. Det var lika bra att äta nu för sedan fanns mest snabbmat att tillgå på arenan och det var trevligare (fast dyrare) att äta här. Min son tog in en spätta och jag beställde en dansk klassiker, fläsk med persiljesås. En portion som var så löjligt stor att inte ens Sam Ask hade kunnat klaga. 



Jag tycker inte om att lämna mat, men här hade jag inget val. Åt så gott jag kunde men lämnade säkert hälften kvar. 

Sittandes på Søpromenaden kunde vi iaktta lämmeltåget av Metallica fans som passerade förbi. 

Efter en stund var det dags för oss att bege oss till Parken. Min son var nu taggad och spänd av förväntan inför hans första "riktiga" konsert. Utanför Teliaparken köpte sig Viktor en Metallicatröja. 

Vi satte oss på våra platser på läktare i god tid innan. Strax drog ett norskt förband Bokassa igång. Det var då ännu ganska lite folk på på plan och på läktare. Ursäkta språket, men det var ett jävla skitband. Efter det riggades det om och runt klockan åtta drog ett svenskt band Ghost igång. De var klart roligare och bitvis riktigt bra. En slags blandning av Kiss och Sparks. 
Sedan var det en längre paus innan Metallica vid 21.30 drog igång med full kraft. 
Ett stort leende kunde skönjas i grabbens ansikte och detta behöll han i två timmar och tjugo minuter tills konserten var slut tio i tolv. 

Låtlista för Metallica på Telia Parken 2019.07.11

1. Hardwired
2. The Memory Remains
3. Ride the Lightning
4. The God that Failed
5. The Unforgiven
6. Here Comes Revenge
7. Moth into Flame
8. Sad but True
9. No Leaf Clover

Här var det sedan en cover av det danska bandet D.A.D. Det är visst vanligt att de kör en cover från ett band från det land de besöker. Någon dag innan när de spelade i Göteborg, så spelade de en cover på Blå tågets "Den ena handen vet vad den andre gör", mer känd som "Staten och Kapitalet". 

10. Frantic
11. One
12. Master of Puppets
13. For Whom the Bell Tolls
14. Creeping Death
15. Seek & Destroy

Extranummer.

16. Spit Out the Bone
17. Nothing Else Matters
18. Enter sandman 

Jag måste tillstå att det var en fantastisk välgjord show med fyrverkerier, laser och häftiga filmer som visades på stora dukar bakom scen. 

Men någon Metallica fan blev jag inte denna kväll. 
Men huvudsaken var att min son var nöjd och det kan jag garantera att han var. 


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar