tisdag 7 december 2021

Årskrönika med summering av 2021 års lästa böcker

Nu är snart ännu ett Coronår till ända. Ett väldigt jobbigt år, rent privat med många svårigheter inom familjen. Ett år, liksom förra året, där inte mycket blev skrivit på bloggen. Nästan inga recenserade böcker, skivor eller konserter. 

Det har blivit något mindre läst i år. Väldigt få konserter har det blivit. Även om man återigen har kunnat gå under en stora dela av året, så har det funnits mycket lite att gå på. 

Något som har varit en stor förändring från föregående år att man kunde börja resa igen, med vissa hinder och en ständig påminnelse om pandemin. Var med min dotter på Kreta i juli och en kort tripp till Berlin nu i november. 

Liksom förra året blev det några längre vandringar både i Skåne och Själland. Jag och sonen gjorde en rejäl vandring mellan Helsingör och Gilleleje som var trevligt och lyckat. 

Något som varit ganska annorlunda från förra året är att föreningsarbete och styrelsearbete som jag är djupt involverad i åter har kunnat bedrivas fysiskt, då och då om än inte helt och hållet, då det har fortfarande varit några mötet på videolänk. 

Jag har fortsatt under året att köpa fler tavlor av min morfar och planerar, så småningom en utställning. 

Häromdagen var jag faktiskt på en av de få konserter som har blivit av. Jag var i Stockholm i ett annat ärende och passade då på att gå på Fasching på kvällen och se Tamikrest. För de som följt mig under åren vet vilket stort intresse jag har för ökenblues och musik från Mali.

Tamikrest. Foto: Jesper Ekdahl 

Tamikrest - Fasching - 2021-12-01.

Tamikrest är ett band från Mali där medlemmarna huvudsakligen tillhör nomadfolket Tuareger. 
Jag hade planer redan förra året att se dem i Köpenhamn, men då kom en svår familjekris i vägen, så det var roligt att nu kunna se dem. 
Bandet var tyvärr decimerat och utgjorde en trio istället för en kvintett. Krig och corona ställde till det för medlemmarna. Bandet bestod av frontfiguren och den huvudsakliga låtskrivaren Ousmane Ag Mossa på gitarr och sång, Cheick Ag Tiglia på bas och Cedric Maurel på Kalebass, trummor och keyboard. 
Trioformatet gjorde att den vanliga kompakta ljudbilden blev lite nertonad och intimare. Detta på gott och ont, men det var som det var.            


Här följer en kort lista över några omistliga skivor som kom under året.

Pat Metheny, släppte en fantastisk skiva Side-Eye NYC 

Charles Lloyd & The Marvels - Tone Poem

Samba Touré - Binga

Lars Danielsson Liberetto - Cloudland

Avishai Cohen - Two Roses 

Shai Maestro - Human



Här följer årets lästa böcker i den ordning de lästes. Böcker markerade med fet stil bör ingen missa. 

Året med 13 månader - Åsa Linderborg

Bli snäll igen - Geir Gulliksen

Morgonstjärnan - Karl-Ove Knausgård

Glöm allt men inte mig - Philomene Grandin

Främlingar på tåg - Klas Åmark

Shuggie Bain - Douglas Stuart

Den landsflyktige Stockholmaren - Gunnar Syrén

Den ovillige mördaren - Set Mattsson

Vådaskott - Katrine Engberg 

Ett utrikes liv - Ingemar Karlsson

Konsulten som inte ville bada - Mikael Bergstrand 

Midsommarnattsdrömmar - Bengt Ohlsson

Aldrig glömma - Britt Peruzzi

Trettio dagars mörker - Jenny Lund Madsen

Den nya dagen gryr - Johan Svedjedal

Stilla vatten - Britt Peruzzi

Den stora skrivboken - Agota Kristof 

Morden på Österlen - Anders Dela Motte & Måns Nilsson

Vardagar 4 - Ulf Lundell 

Jag vill skriva sant - Jesper Högström

Ett kallt fall - Peter May

Döden i Gaillac - Peter May

En kamp mot klockan - Peter May

Osynligt bläck - Patrick Modiano

John F Kennedy - Bengt Liljegren

Världen väntar på mig - Paul Tenngart 

Saknad i Torekov - Jan Friman

Andra ställen - Rachel Cusk 

Hunter i Huskvarna - Sara Stridsberg

Dubbelblind - Edward St Aubyn

Likblomman - Anne Mette Hancok

HasseåTage - Kalle Lind

Vägskäl - Jonathan Franzen  


   

                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar