torsdag 9 maj 2019

Köpenhamn bakom portarna - Isabel Andersson

Häromdagen hade jag Isabel Andersson, författarinnan till denna bok inne i butiken. Hon uppmärksammade mig då på sin bok Köpenhamn bakom portarna som jag faktiskt inte kände till. 

Det här är en bok helt i min smak. En underbart vacker bok, en bok fylld med fina foto över Köpenhamn.   


  
Jag är en flitig Köpenhamnsresenär, med säkert tio besök per år, då mest i samband med konsertbesök. Så trots att jag är där ofta så finns det så mycket som jag inte känner till och som finns skildrat i denna bok. Visst har jag under årens lopp kommit att vandra runt och sett en hel del av det som boken skildrar, men här finns också så mycket av dolda pärlor. 

Efter en kort inledning med bland annat en historisk resumé gör Isabel nedslag i Köpenhamns olika stadsdelar. Varje kapitel börjar med en kort kärnfull text, kring ett område, en gård (alla dessa "hemliga" gårdar), eller en gata som sedan kompletteras med många härliga foton. 



Det är främst en bok att bläddra i hemmavid, uppkrupen i soffan med något valfritt i glaset. Att då och då i små doser låta sig inspireras och kanske planlägga ett besök just i det område som man för stunden fastnar i. 

       



        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar