onsdag 8 maj 2019

Snabbrecensioner

Jag läser långt fler böcker än de jag hinner skriva om eller rättare sagt har jag under en längre tid att haft både svårt att motivera mig till att skriva och haft tid till det. Så många lästa böcker under både höst och vår har aldrig blivit omskrivna. 

Så istället kommer här några snabba omdömen om några lästa böcker de senaste två månaderna. 

Sekreteraren - Renée Knight. Fick sitt genombrott med Disclaimer som kom på svenska 2015. Hennes nya thriller handlar om manipulation, makt och hämnd. En skickligt berättad historia, men som inte riktigt fångar mig.     

Ett andra anstånd - Jan Myrdal.  Det är inte helt lätt att skriva vad detta är och ännu svårare att ge någon rättvis bild. Kan bara säga LÄS!, oavsett vad ni tycker om karln. Han skriver förbannat bra och det är väldigt intressant och tyckte ni om barndomstrilogin, så kommer ni att gilla detta.    

Små eldar överallt - Celeste Ng. En välkomponerad roman som dock börjar lite trögt, men som sedan utvecklar sig till en intressant historia med många lager.   

En oskyldig lögn - Sabine Durrant. 14/2. En obehaglig thriller där en banal liten lögn får väldigt stora konsekvenser. Bra och spännande!    

När lögnen blir sanning - Harriet Wallberg, Kristina Appelqvist. 10/2. Det här är ju så klart en partsinlaga och det är svårt att veta vad som är riktigt. Men det är en intressant bok som ger en mycket trovärdig bild av händelseförloppet kring Macchiariniskandalen. Det är så mycket som är konstigt med hela affären och det ligger många hundar begravda här och efter läsningen är man både arg och förbryllad över att det är så tyst kring allt.   

Den nya Evas passion - Angela Carter. 6/2. En väldigt märklig bok. En dystopi, fylld av myter och symbolik. Väldigt kaotiskt och apokalyptiskt där associationerna går till Mad Max filmerna, lite Philip K. Dick och Sture Dahlström.    

Blindtunnel - Tove Alsterdal. 2/2. Tove Alsterdal skriver alltid intressanta spänningsböcker med ett lärorikt innehåll. Tidigare har jag läst Låt mig ta din hand där man lärde sig en del om militärdiktaturen i Argentina. I hennes nya bok Blindtunnel lär man sig om något som jag tror de flesta vet mycket lite om, nämligen om fördrivning av Sudettyskar efter kriget. 

   



          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar